DE EERSTE GRAFTDIJKER AUTOBUSONDERNEMING (EGAO)
met als oprichter de heer N.A. van der Hoff
Kennismaking met de oprichter
Nicolaas Albertus van der Hoff werd gebo
ren op 10 september 1894 te Rotterdam,
waar hij tot zijn tiende (of twaalfde) jaar
bleef wonen. Daarna verhuisden zijn ou
ders naar Doesburg waar zijn vader op een
scheepswerf ging werken. Nico vervulde
zijn leerplicht in Doesburg en begon zijn
loopbaan als bloemist. Vervolgens werd hij
loopjongen bij een bakker. In de vakantie
ging hij iets bijverdienen als stenenopzet-
ter bij een steenfabriek in Bingerden. Het
traject Doesburg - Bingerden (ruim 5 km)
werd lopend afgelegd. Gedurende deze
periode was hij ook nog een halfjaar na
geljongen.
N.A. van der Hoff
De start als fietsenmaker
Nico ging eerst als framebouwer werken
bij rijwielfabriek Gazelle, om dan over te
stappen naar de firma Bier. Tot 1914 heeft
hij bij deze firma gewerkt. Daarna had de
fiets voor hem geen geheimen meer.
Toen kreeg hij een krant in handen
met een advertentie waarin een fietsen
maker werd gevraagd bij Klaas Groot te
West-Graftdijk. Hij solliciteerde en kreeg
de baan. De overeenkomst werd gesloten
met een loon van fl. 2,00 per week inclusief
kost en slapen, maar geen wasverzorging.
Het wasgedeelte werd gedaan door de we
duwe Scheepsbouwer voor een prijs van
90 cent per week.
De verhuizing
Met een koffertje waarin zijn kleren zaten
en fl.1,00 op zak kwam de toen 19 jaar oude
Nico van der Hoff bij fietsenmaker Klaas
Groot als knecht. In 1915 leerde hij Jansje
Ton, dochter van de kastelein Willem Ton,
kennen.
Daar Nico bij Groot maar een karig loon
tje verdiende, vertrok hij een paar jaar later
naar Purmerend om daar in een rijwiel- en
garagebedrijf te gaan werken. Echter niet
nadat hij eerst zijn rijbewijs had gehaald.
Hij was de eerste die op het dorp kon au
torijden.
Van hoe groot belang dat voor West-
Graftdijk zou worden kon toen niemand
vermoeden. Nico is chauffeur bij Van der
Pol te Purmerend geweest. Hij moest voor
zijn baas dikwijls kooplui rijden en -handig
als hij was- leverde dat soms flinke fooien
op. Vooral tijdens de watersnood in 1916.
127