Toen in 1892 de afgescheidenen samen gingen met de dolerenden bleven enkele van de meest behoudende gemeenten apart voortbestaan onder de naam Chris telijk Gereformeerde Kerk in Nederland. In 1947 werd de naam Christelijk Gerefor meerde Kerken.® De tijd van de afsplitsingen was bepaald nog niet voorbij. Sprak de slang in het paradijs? Verdere splitsingen Sprak de slang in Genesis 3 wel of niet? Do minee Geelkerken meende in een preek in 1924 dat het spreken van de slang niet te letterlijk genomen moest worden. Er ont stond een hevige theologische twist over deze en andere zaken. Geelkerken werd in deze zaak van 'Schriftaanranding' be schuldigd en uiteindelijk samen met zijn kerkenraadsleden geschorst. Met geest verwanten werd in 1926 besloten tot 'het herstellen van het kerkverband'. De Ge reformeerde Kerken in Hersteld Verband ontstonden. Een relatief groot aantal van hun predikanten was lid van de ook in 1926 opgerichte christelijk-sociale en anti-mili taristische Christelijk Democratische Unie, o. a. J. J. Buskes. Veel 'hersteld verbanders' stemden op deze partij. In 1946 traden de gereformeerden in hersteld verband toe tot de Nederlands Hervormde kerk." De Christelijk Democratische Unie werd één van de partijen die in 1946 de PvdA gingen vormen. Een tweede, omvangrijker splitsing deed zich voor in 1944. Grote verschillen over de 'gemene gratie', 'het genadeverbond' en de 'wedergeboorte'. Er kwam een leer- uitspraak over de doop, die door Prof. K. Schilder niet werd aanvaard. Zijn schorsing volgde en later zijn afzetting als hoogle raar en predikant. Hierop maakte hij in een 'acte van vrijmaling of wederkeer' bekend dat hij de uitspraken en kerkrechterlijke maatregelen van de Gereformeerde Syno de niet aanvaardde. Schilder en zijn aan hangers beriepen zich daarbij op artikel 31 van de Dordtse Kerkorde. Per plaats werd nu besloten Schilder te volgen en zich 'vrij te maken', dan wel het standpunt van de synode te volgen. Twaalf procent van de gereformeerden hebben zich vrijgemaakt. Officieel de gereformeerden onderhou dende art. 31 KO geheten, ofwel de gere formeerden vrijgemaakt, zoals ze zichzelf noemden. In 1967 verliet een klein deel de vrijgemaakten, de 'Tehuizen-gemeenten', later de Nederlands Gereformeerde Ker ken genoemd.® In 1953 vond nog een afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten plaats, die als Geformeerde Gemeenten in Nederland verder zouden gaan. Daarvan splitste zich in 1980 nog een deel af, de Gereformeer de Gemeenten in Nederland buiten ver band.46 In de zestiger jaren ontstonden er, ook onder de druk van de terugloop in kerk gang, pogingen om, na de tijd van vele splitsingen, weer samen te werken. Samen op weg In 1961 spoorden negen hervormde en negen gereformeerde predikanten (de 'Achttien') nog vruchteloos aan tot samen werking, maar in 1968 hervatten jongeren met meer succes de discussie met een rapport getiteld 'Samen op weg'. Tijden waren danig veranderd. Kuitert had veel invloedrijk werk gedaan en in de jaren ze ventig ontstonden vele 'Samen-op-Weg' (SoW) gemeenten. Sinds 1973 werd er in 'combisynoden' vergaderd en in 1980 schoven de lutheranen aan tafel. De Re monstranten waren even (vijfjaar) bij het 121

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 17