De nadere reformatie, piëtisme en bevindelijkheid Een krachtige onderstroom van beginsel vaste calvinisten zag dat 'Dordt' niet echt een blijvende verandering teweeg had gebracht. Zij streefden naar een 'zuiverder' kerk. De hoge eisen voor het lidmaatschap, strenge uitoefening van de tucht, bestrij ding van alle afgoderij moesten gehand haafd blijven. Een 'reformatie van de zeden' moest plaats vinden. De reformatie moest zich uitstrekken over heel de mens en heel het leven. Gods woord was normerend voor alle facetten van het persoonlijk en maatschappelijke leven. Langzamerhand ontstond er binnen de gereformeerde kerk een afzonderlijke beweging, die deze me ning was toegedaan. Deze beweging, nauw Voetius. Uit: Beeldenstormers en bruggenbouwers verwant met het Engelse puritanisme en het Duitse piëtisme wordt aangeduid als de 'Nadere Reformatie'.20 Grondleggers in Nederland waren de Utrechtse theoloog Gisbertus Voetius, die in de jaren vijftig hevig botste met zijn Leidse ambtsgenoot Johannes Coccejus. Coccejus was juist op grond van een tekstkritische benadering van mening dat de bijbel niet op alle pun ten letterlijk genomen moest worden.2' Iets meer over de achtergrond. In Duitsland was in het begin van de ze ventiende eeuw binnen het lutheranisme een nieuwe bezinning op de beoefening van 'pietas' (godzaligheid) op gang geko men. Er werd gezocht naar binnenkerke lijke hervorming, soms via conventikels (gezelschappen van gelovigen) en andere vormen van lekenvroomheid. De Duitse piëtisten zochten steun in de Republiek. Ze vonden aansluiting bij sommige indi viduele gereformeerde predikanten en gemeenteleden. Er bestond een verwant schap tussen de vroomheidsbewegingen voorkomend onder Duitse lutheranen, de Engelse puriteinen en de Nederlandse gereformeerden. Soms wordt de verza melnaam piëtisten gebruikt. De beweging was gericht op de bevordering van de 'in nerlijke beleving' van de kerkelijke leer. Het persoonlijke én openbare leven moest geheiligd worden. Rigoureuze kerkelijke tucht vonden ze noodzakelijk en ze schuw den de kritiek op de, in hun ogen, te lakse overheid niet. In de publieke kerk werd het piëtisme vertegenwoordigd door de bo ven genoemde'Nadere Reformatie'.22 De Nadere Reformatie betrok Gods Woord op alle gebieden van het leven, liet de 'oude' geloofsleer van zonde, verzoe ning en bekering als norm voor het dage lijks leven gelden en beoordeelde de gelo vigen hiernaar.23 In theologisch opzicht plaatste de Nade re Reformatie zich zonder voorbehoud in 116

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 12