van Holland gelden dat de overheid in ge zag boven de kerk ging. Ze gingen ook niet akkoord met de kerkorde die op de synode van Dordrecht was vastgesteld. Het stre ven naar een zo breed mogelijke publieke kerk bleef bestaan. De overheid oefende druk uit op de gereformeerden om de toelatingseisen van het kerklidmaatschap niet te hoog te stellen, zodat burgers naar de publieke kerk konden terugkeren. De regenten bleven zich ook verzetten tegen al te strenge openbare toepassing van de kerkelijke tucht. Kortom 'Dordt verwater de'. Na het aantreden van Frederik Hendrik, die Maurits in 1625 als stadhouder opvolg de, konden de verbannen remonstrantse leiders uit het buitenland terugkeren en in 1630 konden zij in Rotterdam voor het eerst weer ongestoord vergaderen.'8 Met 'Dordt'was de eenheid niet hersteld. Daar over straks, maar eerst een kort intermezzo over onze band met Amerika. De Pilgrim Fathers Er waren niet alleen in Nederland protes tanten die zich in de publieke kerk niet thuis voelden. Een groep protestante En gelsen voelde zich in 1609 niet meer veilig in het anglicaanse Engeland. Ze vluchtten naar de republiek, waar ze uiteindelijk in Leiden terecht kwamen. Gelukkig voelde de kleine gemeenschap zich daar niet. De Nederlandse jeugd was te losbandig voor hen en ze waren bang dat na de overwin ning van de contraremonstranten de tole rantie zou afnemen. In 1620 kozen ze voor Nieuw-Engeland, waar de Engelse koning hun een vrijplaats bood. Op 22 juli vertrok ken de zogeheten Pilgrim Fathers vanuit Delfshaven naar Southampton, waar ze zich met een grotere groep separatisten op de Mayflower inscheepten om de over steek naar Amerika te maken. Aan boord van de Mayflower waren 31 personen uit Leiden, later volgden er nog 94."» Vertrek van de Pilgrim Fathers uit Delfshaven op 22 juli 1620. Tegeltableau op het schip Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn. Uit: Komen en gaan 115

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 11