Alkmaar als opvolger van zijn schoonvader
en dat zal hij tot zijn dood op 75-jarige leef
tijd op 18 december 1830 blijven. Minstens
twee keer in de week met de trekschuit van
Alkmaar naar De Rijp en dezelfde dag weer
terug; voortgetrokken door een paard op
het jaagpad. Bestemming Spitsbergen
wordt bestemming Alkmaar: is er een gro
tere tegenstelling denkbaar?
De trekschuit: langzaam, maar zeker
De trekschuit is een typisch Nederlands
vervoermiddel. En het "jagen" van schepen
is een oud gebruik. Al in de Middeleeuwen
gingen zeilschippers bij te
genwind de wal op om het
schip aan een lijn voort te
trekken en zo de vaart er in te
houden.
De eerste officiële trekvaart
werd in 1632 aangelegd tus
sen Amsterdam en Haarlem.
Daarna ontstond een ware
"trekschuitenkoorts" en werd
in 20 jaar tijd een uitgebreid
stelsel van trekvaarten met
jaagpaden aangelegd. Totale
lengte uiteindelijk: 1600 km.
Voor de ontwikkeling van dit
unieke "vervoersysteem" moest naast de
infrastructuur (trekvaarten en jaagpaden)
veel geregeld worden: er moesten schui
ten komen en schippers aangesteld, er
waren paarden nodig om de schuiten te
trekken, er kwamen reglementen en toe
zichthouders, en de tarieven werden vast
gesteld door de overheid.
Een trekschuit was tussen de 11 en 15 meter
lang en had een diepgang van ca 1.7 meter.
Er konden 30 tot 35 passagiers vervoerd
worden en de snelheid bedroeg 5 tot 7
km/per uur. De meeste trekschuiten waren
rood of groen geverfd. Voorop stond de
jaagmast met daaraan een lijn van ca 70
Trekschuit getekend
Werking rollepalen
58