Alkmaar als opvolger van zijn schoonvader en dat zal hij tot zijn dood op 75-jarige leef tijd op 18 december 1830 blijven. Minstens twee keer in de week met de trekschuit van Alkmaar naar De Rijp en dezelfde dag weer terug; voortgetrokken door een paard op het jaagpad. Bestemming Spitsbergen wordt bestemming Alkmaar: is er een gro tere tegenstelling denkbaar? De trekschuit: langzaam, maar zeker De trekschuit is een typisch Nederlands vervoermiddel. En het "jagen" van schepen is een oud gebruik. Al in de Middeleeuwen gingen zeilschippers bij te genwind de wal op om het schip aan een lijn voort te trekken en zo de vaart er in te houden. De eerste officiële trekvaart werd in 1632 aangelegd tus sen Amsterdam en Haarlem. Daarna ontstond een ware "trekschuitenkoorts" en werd in 20 jaar tijd een uitgebreid stelsel van trekvaarten met jaagpaden aangelegd. Totale lengte uiteindelijk: 1600 km. Voor de ontwikkeling van dit unieke "vervoersysteem" moest naast de infrastructuur (trekvaarten en jaagpaden) veel geregeld worden: er moesten schui ten komen en schippers aangesteld, er waren paarden nodig om de schuiten te trekken, er kwamen reglementen en toe zichthouders, en de tarieven werden vast gesteld door de overheid. Een trekschuit was tussen de 11 en 15 meter lang en had een diepgang van ca 1.7 meter. Er konden 30 tot 35 passagiers vervoerd worden en de snelheid bedroeg 5 tot 7 km/per uur. De meeste trekschuiten waren rood of groen geverfd. Voorop stond de jaagmast met daaraan een lijn van ca 70 Trekschuit getekend Werking rollepalen 58

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 6