te zien. Onder andere in het westen van de Republiek. Het was de belangrijkste peri ode wat dat betreft. De verbetering van de wegen was van groot belang voor de steden, de stad moest bereikbaar zijn. Maar ook de boeren waren er zeer bij gebaat. Een slechtere economie werd weerspiegeld in lege trekschuiten. Tweehonderd jaar van 1660 tot ongeveer 1860 heeft de trekschuit gefunctioneerd voor het reizigersvervoer. Het vrachtver voer per trekschuit ging toen nog gewoon door. In Amsterdam startte men bij de Nieuwe Stadsherberg (op de plaats van het hui dige Centraal Station). Met een zeilschuit voer men over het Y en vanaf het Tolhuis trok een paard de zeilschuit naar Buiksloot. In Buiksloot was de vertrekplaats voor de trekschuit tegenover een soort herberg annex postkantoor. De tocht ging daarna naar Purmerend. Als je door wilde naar Mid- denbeemster moest je de stad door om de trekschuit naar het noorden te bereiken. Het trekschuitbedrijf. In de Waterlandse trekschuiten mochten geen vracht, kippen en geiten en dergelijke worden vervoerd. Ze waren bedoeld voor reizigersvervoer. Ongeveer 20 personen konden een plaats vinden in de schuiten, die stipt op tijd voe ren. Zeven keer per dag van Amsterdam naar Hoorn en zeven keer terug, met een snelheid van zeven km per uur. Voor de schipper was het een riskant beroep. Er viel al snel geen droog brood te verdienen. En het was een 'slaafsch en on gezond bedrijf'. Desondanks was het echt een beroep met een zekere standing. Er golden strenge regels voor de schippers, vastgelegd in 'ordonnanties'. Een boete van dertig stuivers voor een schipper die een ander met zijn schuit liet varen. Als een schipper op dronkenschap werd betrapt kreeg hij een vaarverbod en een boete van drie guldens. Een dronken knecht moest de helft van dat bedrag betalen. Het reisgemak? ledereen die het reizen per trekschuit beschrijft is enthousiast. Ge- 'Bij de Nieuwe Stadsherberg';, Ludolf Bakhuizen, 1698 (verzameling Van Eeghen) Uit: John Dehé, 'Een slaafsch en ongezond bedrijf' 79

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 27