De Koophandel I met schipper Haitze de Vries Sr aan het roer op de Zaan. Haitze de Vries Jr, later
enkele jaren schippersknecht bij zijn vader, hangt te schommelen aan de giek die buitenboord is
gedraaid
rechte voorsteven en een rondlopend ach
terschip met een "geveegde kont", ijzeren
luiken over het ruim, een mast en giek om
de lading aan en van boord te hijsen, en
voorin een onderkomen voor de schipper
en de schippersknecht.
De Koophandel 5 (oorspronkelijk "De
vrouw Maria"geheten) en de Koophandel 7
waren duidelijk kleiner met een maximum
laadvermogen van 25 ton, geen mast en
giek en het onderkomen voor de schipper
achterin. Het waren allebei moter-aken.
De schepen waren oorspronkelijk (begin
vorige eeuw) helemaal grijs geschilderd,
later zwart geteerd met witte rand.
De beroemdste Koophandel is onge
twijfeld de Koophandel 5 (de "Klomp")
van schipper Jaap Muller, die tijdens de
Tweede Wereldoorlog elke week groenten
meenam voor de schrijver Jan Mens. Na de
oorlog voer Jan Mens met schipper Muller
mee naar De Rijp en gebruikte deze erva
De Koophandel 7 (zonder mast/giek) voor
pakhuis de Walvisch, oorspronkelijk de Barak
geheten.
ring om in zijn roman "Het goede inzicht"
(1949) schipper Masereeuw met zijn schip
"de Martelaar" met hoofdpersoon Griet
Manshande dezelfde tocht te kunnen laten
70