De Koophandel I met schipper Haitze de Vries Sr aan het roer op de Zaan. Haitze de Vries Jr, later enkele jaren schippersknecht bij zijn vader, hangt te schommelen aan de giek die buitenboord is gedraaid rechte voorsteven en een rondlopend ach terschip met een "geveegde kont", ijzeren luiken over het ruim, een mast en giek om de lading aan en van boord te hijsen, en voorin een onderkomen voor de schipper en de schippersknecht. De Koophandel 5 (oorspronkelijk "De vrouw Maria"geheten) en de Koophandel 7 waren duidelijk kleiner met een maximum laadvermogen van 25 ton, geen mast en giek en het onderkomen voor de schipper achterin. Het waren allebei moter-aken. De schepen waren oorspronkelijk (begin vorige eeuw) helemaal grijs geschilderd, later zwart geteerd met witte rand. De beroemdste Koophandel is onge twijfeld de Koophandel 5 (de "Klomp") van schipper Jaap Muller, die tijdens de Tweede Wereldoorlog elke week groenten meenam voor de schrijver Jan Mens. Na de oorlog voer Jan Mens met schipper Muller mee naar De Rijp en gebruikte deze erva De Koophandel 7 (zonder mast/giek) voor pakhuis de Walvisch, oorspronkelijk de Barak geheten. ring om in zijn roman "Het goede inzicht" (1949) schipper Masereeuw met zijn schip "de Martelaar" met hoofdpersoon Griet Manshande dezelfde tocht te kunnen laten 70

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 18