Do Rijp. Do kitinste boot v»n de firma S. Viascr. de „Koophandel groot drie I en twintig ton, ia Vrijdag met de „Bo naire" van de K.N.S.M. aeomigreerd naar Suriname. Negen en twintig jaar heeft dit vaartuig aardappelen en groenten ge varen, eerat naar Langedijlc en later naar Purmerend. Thans aal het in Nickerie rijst gaan ver voeren van he'. binnenland naar de kust. Hiervoor kunnen alleen vaarTUigen wor den gebruikt van 'ten hoogste één en twintig meter lengte. Door aankoop van een motorschip van acht en tachtig ton waa de „Koophan del 7" overbodig geworden. Waarschijn lijk zal oolc de „Koophandel 1" naar Su riname vertrekken. De vloot van de firma S. Vlaacr al den weer worden aangevuld met een schip van grotere loryiage. Deze wlsae- llngen houden verband met reorganisa tie van het bedrjf, aangezien de kleine vaartuigen op het traject ZaandamRot. terdam moeilijk rendabel zijn te maken. De Koophandel 2 aan de vaste ligplaats aan de Aelbrechtskade in Rotterdam met links schip per Cor Zomerdijk. Jaren '50 vorige eeuw JNUMENTEH De Koophandel 4 in Alkmaar met schipper Jaap van der Stelt (rechts) en Jan Visser Szn (links) De Koophandel 1, 2, 3, 4 en 6 (oorspronke lijk "Maria" geheten), waren smalle, lange schepen (circa 20 meter lengte bij 4 meter breedte) meteen maximum laadvermogen van tussen de 50 en 70 ton. De schepen, ook wel "Katwijker" genoemd, hadden een 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 17