De beurt\ aart van De Rijp UP Amster
dam, die ru'.rn driehonderd jaar heeft
bestaan, is opgeheven De beurt vaart-
schepen van de firma S Visser blijven
echter domicilie houden in De Rdp. door
dat ze rijn o\ ergonomen door de firma
C .Vat, die ze ui! gebruiken oor het
ervper van «choor.semaakte cranfn.
NNC 09-09-1966
Generatie 6:
Het einde van "Schipper Visser"
Al vóór 1940 gebruiken veel
beurtvaartbedrijven de vracht
auto als aanvullend vervoermid
del. Jan en Gerard Visser zetten
die stap niet. Als Gerard Visser
zich in 1947 om gezondheidsre
denen uit het bedrijf terugtrekt
(hij overlijdt in 1948) en Jan Vis
ser in 1949 overlijdt, wordt ge
tracht het bedrijf te verkopen.
Dat lukt niet en Siem Visser Jzn
(1913-2000) zet het bedrijf voort.
Vanaf 1950 verkoopt hij 5 van de
kleinere schepen en koopt twee
grotere schepen terug om zich
te richten op het bulkvervoer
(van granen). Het tij valt echter Siem Visser Jzn
niet meer te keren en in 1966 (1913-200)
valt het doek.
ontstaan in de 15e eeuw. Bij een beurtveer
sloten twee steden een overeenkomst en
de aangestelde schipper kreeg de zogehe
ten "uitsluitende vaart"tussen beide
plaatsen (met uitsluiting van iedere
andere schipper). Essentieel was
verder dat de overheid de vracht
prijs vaststelde in "keuren". Tegen dit
gesloten systeem ontstond verzet
eind i8een begin i9e eeuw. De "wilde
vaart" deed zijn intrede. De concur
rentie van met name de stoomboot
en de spoorwegen deed de beurt
vaart in de loop van de 19" eeuw de
das om; veel gemeenten stopten
met hun beurtveren. De wet van 23
april 1880 maakt een definitief einde
aan het systeem van "monopolie en
concessie", aan de officiële beurt
vaart.
Het beurtvaartbedrijf
In het normale spraakgebruik was de Fir
ma S. Visser een typisch beurtvaartbedrijf
en de Koophandel 1 t/m 7 waren typische
beurtvaartschepen. Toch is dat eigenlijk
niet helemaal correct.
Bij beurtvaart gaat het formeel namelijk om
het "regelmatig vervoer tussen bepaalde
plaatsen met door de overheid benoemde
schippers, die op vaste tijden afvaren", al
Juist Simon Visser Fzn, die het ont
staan van "vrijheid" in het vervoer over
water van nabij had meegemaakt, zal zich
hiervan bewust zijn geweest en noemde
zijn bedrijf in 1898 dan ook niet"Beurtvaar-
bedrijf", maar met een verwijzing naar de
"moderne tijd" die was aangebroken: "Mo
tordiensten Firma S. Visser".
Wat voor activiteiten ontplooide de Firma
S. Visser? Was er in de aard van de werk
zaamheden ook een breuk met het verle
den? Zeker. Ging Simon Visser Fzn vanaf
1880 nog twee keer per week met de "jaag
schuit" naar Alkmaar, na 1900 is het perso-
65