De beurt\ aart van De Rijp UP Amster dam, die ru'.rn driehonderd jaar heeft bestaan, is opgeheven De beurt vaart- schepen van de firma S Visser blijven echter domicilie houden in De Rdp. door dat ze rijn o\ ergonomen door de firma C .Vat, die ze ui! gebruiken oor het ervper van «choor.semaakte cranfn. NNC 09-09-1966 Generatie 6: Het einde van "Schipper Visser" Al vóór 1940 gebruiken veel beurtvaartbedrijven de vracht auto als aanvullend vervoermid del. Jan en Gerard Visser zetten die stap niet. Als Gerard Visser zich in 1947 om gezondheidsre denen uit het bedrijf terugtrekt (hij overlijdt in 1948) en Jan Vis ser in 1949 overlijdt, wordt ge tracht het bedrijf te verkopen. Dat lukt niet en Siem Visser Jzn (1913-2000) zet het bedrijf voort. Vanaf 1950 verkoopt hij 5 van de kleinere schepen en koopt twee grotere schepen terug om zich te richten op het bulkvervoer (van granen). Het tij valt echter Siem Visser Jzn niet meer te keren en in 1966 (1913-200) valt het doek. ontstaan in de 15e eeuw. Bij een beurtveer sloten twee steden een overeenkomst en de aangestelde schipper kreeg de zogehe ten "uitsluitende vaart"tussen beide plaatsen (met uitsluiting van iedere andere schipper). Essentieel was verder dat de overheid de vracht prijs vaststelde in "keuren". Tegen dit gesloten systeem ontstond verzet eind i8een begin i9e eeuw. De "wilde vaart" deed zijn intrede. De concur rentie van met name de stoomboot en de spoorwegen deed de beurt vaart in de loop van de 19" eeuw de das om; veel gemeenten stopten met hun beurtveren. De wet van 23 april 1880 maakt een definitief einde aan het systeem van "monopolie en concessie", aan de officiële beurt vaart. Het beurtvaartbedrijf In het normale spraakgebruik was de Fir ma S. Visser een typisch beurtvaartbedrijf en de Koophandel 1 t/m 7 waren typische beurtvaartschepen. Toch is dat eigenlijk niet helemaal correct. Bij beurtvaart gaat het formeel namelijk om het "regelmatig vervoer tussen bepaalde plaatsen met door de overheid benoemde schippers, die op vaste tijden afvaren", al Juist Simon Visser Fzn, die het ont staan van "vrijheid" in het vervoer over water van nabij had meegemaakt, zal zich hiervan bewust zijn geweest en noemde zijn bedrijf in 1898 dan ook niet"Beurtvaar- bedrijf", maar met een verwijzing naar de "moderne tijd" die was aangebroken: "Mo tordiensten Firma S. Visser". Wat voor activiteiten ontplooide de Firma S. Visser? Was er in de aard van de werk zaamheden ook een breuk met het verle den? Zeker. Ging Simon Visser Fzn vanaf 1880 nog twee keer per week met de "jaag schuit" naar Alkmaar, na 1900 is het perso- 65

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 13