meetrapport gemaakt, waarin aange geven werd waar zich slechte huiddelen bevonden. Een plan werd opgesteld hoe het schip na restauratie van het casco verbouwd moest worden, geschikt voor rondvaarten in onze omgeving. Een technisch bureau uit Enkhuizen, be kend met het ontwerpen van aanpas singen aan boord voor gehandicapten, maakte een -uitgewerkt plan met kos- tenbegroting. Hiervoor zouden o.a. de volgende werkzaamheden uitgevoerd moeten worden: Na restauratie van het casco zou een deel van het laadruim overdekt moeten worden. De laadvloer zou verhoogd wor den en ei zouden een toegangstrap en een lift voor rolstoelen geplaatst moeten worden. Tevens zouden er een nieuw stuurwerk, een roerblad. een koker, een handhydraulische bediening, een nieuwe schroefasinstallatie, een brand stoftank en bediening moeten komen. Daarnaast was de bestaande Samofa motor van 30 pk x 1500 omwentelingen/ minuut op de schroef niet geschikt, een gereviseerde motor van ca. 80 pk zou voor een schip van 21 meter niet over dreven zijn. Na kostenbegroting van de aange De Maria Lijntje liggend achter het museum. geven werkzaamheden en leveranties, aanschaf en restauratie en peiling van het enthousiasme bij enkele potentiële sponsors kwamen we tot de conclusie dat dit project financieel niet haalbaar zou worden. In een samenkomen met het bestuur werd besloten op zoek te gaan naar een ander type schip: kleiner, completer en technisch beter. Diverse schepen hebben wij samen be keken, o.a. een oud type rondvaartboot in Leiden, een Rietaak in Werkendam en een Westlander in Maasland: allen scheepjes van rond de 17 meter. Via via vernamen we dat er in Amsterdam een gerestaureerde Kagenaar te koop zou liggen. Na een bezoek en een rondvaart door de Amsterdamse grachten bleek dit scheepje ons allen te boeien. Een vergadering in het museum werd belegd, met een meerderheid van stem men werd besloten met dit scheepje de 'Maria-Lijntje' verder in zee te gaan. Een Kagenaar, ook wel Leidse Bok ge noemd, werd vroeger voornamelijk in Zuid-Holland gebruikt voor het vervoer van groente, fruit, mest en kolen. De Kagenaar met motorkont werd wederom voor inspectie bij ons droog- gezet. Het onderwaterschip werd geïn specteerd, diverse dubbelplaten waren bij de hennekoker aange bracht. De kimmen waren aan weerszijden gedubbeld, hetgeen voor een scheepje uit 1930 niet ongebruikelijk is. Na geïnfor meerd te hebben vernamen wij dat de 'Marie-Lijntje' in Leiden is gebouwd voor de somma van 6100,-, met een 12 pk 'Industrie' gloeikop motor, met een laadver mogen van 22 ton. De huidige motor, een 3 cilinder 'Kromhout', vermogen 45 pk x 1500 omwen telingen/minuut is rond 1998 ingebouwd. Deze motor, met een 45

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 45