Rechtestraat langs, rechtsom bereikte je de Tweede Sloot, die er aanmerkelijk plezieriger bij lag. Hij was breder, zodat je er met volle riemslag in kon roeien en het water was al minder vervuild, maar toch nog steeds niet van dien aard datje er ook maar aan dacht om er een duik in te nemen. In de verdere Eerste Sloot kwam je al leen maar als je er moest wezen, want die was zo mogelijk nog smaller en min stens zo vies. Maar ook daar stonden langs de waterkant de meest schilder achtige bouwsels: tuinschuurtjes, plee huisjes en soms een echt huis. Precies bij die splitsing had buurman Aldert Pilkes zijn helling. Hij was tim merman, die zich helemaal in het bou wen en dus ook onderhouden van roei bootjes en koeienpramen had gespecialiseerd. In de schuur achter het huis, waarin de prachtige tegelschouw met zijn koperen band, die nu in het be zit is van het Rijper Musem, tegen de kamerwand aanhing, maakte hij zijn producten. Die schuur maakte op mij altijd de indruk dat het ooit een woon huis was geweest. Geheel van hout gemaakt met links in de grijsgeworden gevel een voor deur, die bestond uit een bo ven- en onderdeur en verder twee grote ramen voorzien van kleine ruitjes, zoals dat vroe ger gebruikelijk was. Er lag geen vloer meer in, je liep over een hard geworden bodem, die niet te zien was door de vele houtkrullen, die er op lagen en die Pilkes als een soort vloerisolatie liet liggen. In mijn herinnering was het er ook nooit echt koud. bezig te zien met het maken van een nieuwe roeiboot. Er kwam geen teke ning aan te pas, berekeningen werden met een enorm potlood gemaakt op een afvalplankje, waarbij hij voortdurend tegen zichzelf sprak. Een enkele keer richtte hij zich tot mij (ik zal een jaar of 8 geweest zijn) om mij iets nader te verklaren of om mij te vragen een ha mer of een ander stuk gereedsachap aan te reiken. Dat geen enkel bootje precies gelijk was aan een ander was daarvan het gevolg. De meesten maakte hij voor de verhuur aan dagjesvissers, die in het weekend uit Amsterdam kwamen en daarom droegen alle bootjes een num mer. Net zo als ik toentertijd de nog weinige autos, die door de Rechtestraat reden op het geluid uit elkaar kende, Het was een feest om hem door Jelle Keuning Aldert Pilkes. Schilderij (olieverf op doek met formaat 60x40) gemaakt 36

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 36