ig trans- n wagen provisie n vracht erden de woerd en K>r Klaas ste paar- irong. Bij verwaar- n ze nog d het ge- sk steeds chermer, ;n gingen jrging op paard en een Ford Een deel van de voorraden werd per boot aangevoerd. De foto is rond 1920 genomen De moedervestiging in Alphen a/d Rijn had al eerder een proef genomen met een vrachtauto. Het jaarverslag 1915/1916 vermeldt een vrachtauto, die voor drie maanden wordt gehuurd - in clusief chauffeur. Tot aanschaf kwam het nog niet direct. Pas in november 1920 werd voor het eerst een vrachtauto gekocht, een Ford die 3250 gulden kost te. Er moest natuurlijk een set reserve banden komen, die werd aangeschaft In 1921 werd een Ford Chevrolet vrachtwagen aange schaft. voor het astronomische bedrag van 420,20 gulden. Twee jaar later beschikte de Leerhoeve over drie vrachtauto's en een jaar later over vier. De eerste tijd werd ook nog een paard aangehouden, want lang niet overal kon en mocht een auto komen. De techniek was niet altijd betrouw baar en mens en dier waren er nog niet aan elkaar gewend. 'Depothouder Los twijfelde wel eens aan het welslagen van de mechanische onderne- I ming, want het gebeurde vaak, als het nieuw-modische vervoer- vehikel het boerenerf opreed onder melktijd, dat er geen koe op het melkhok bleef. Of de auto zakte met de wielen in de berm van de dijk-opritten. Al deze kin derziektes kwam het bedrijf te boven. In 1957 verzorgden twee grote vrachtauto's het vervoer.' Dit was te lezen in een kranten artikel ter gelegenheid van het feit dat Jacob Los vijftig jaar eerder was benoemd tot depot houder. Eenmaal in de twee weken 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2009 | | pagina 21