toen bleek dat hij dit kon, werd hij aan
genomen.
Voor het opslaan van de veevoeders werd
de oude zuurkoolfabriek van Schermer -
horn aan het Westeinde (nu nummer
103) ingericht. Al in het eerste jaar be
droeg de omzet van het depot Schermer-
horn 34.040 gulden. Het jaarverslag ver
meldt: 'De Commissarissen verwachten
dan ook, dat indien de aldaar wonende
aandeelhouders de leus voor ogen hou
den 'eendracht maakt macht', de zaken
daar steeds in bloei zullen toenemen en
zien dan ook voor dat depot een goede
toekomst tegemoet.' Het tweede boek
jaar zag bijna een verdubbeling van de
omzet, namelijk tot meer dan 64.291,49
gulden. Aangezien er steeds meer deel
nemers kwamen, was uitbreiding van
de opslagruimte al snel nodig. In 1910-
1912 verrees het eerste gebouw aan het
Zwet, in 1927 volgde de tweede loods.
Transport
Jacob Los had een zelfstandig trans
portbedrijf, eerst met paard en wagen
en later met auto's. Hij kreeg provisie
op de omzet per 100 kilo plus een vracht
vergoeding. De eerste jaren werden de
veevoeders met een boot aangevoerd en
met paard en wagen bezorgd door Klaas
Alles uit Schermerhorn. De eerste paar
den waren van Russische oorsprong. Bij
aanschaf waren ze tamelijk verwaar
loosd, maar uiteindelijk gingen ze nog
lang mee.
In de loop van de jaren werd het ge
bied dat 'De Leerhoeve' bestreek steeds
groter: Beemster, Starnmeer, Schermer,
Purmer en omringende plaatsen gingen
erbij horen. Aangezien de bezorging op
tijd moest geschieden, werden paard en
wagen in 1921 vervangen door een Ford
Chevrolet vrachtwagen.
De eerste jaren werden de bestellingen met paard en wagen afgeleverd. Foto genomen rond 1910.
20