door de tijd van crisis en opkomend fas cisme, maar ook door het idee van de steeds toenemende verderfelijke invloed van de stad. De zorg voor de stadsinvloed ging samen met de overtuiging dat het met de jeugd de verkeerde kant opging. Interessant is dat een lezing georgani seerd door de afdeling Schermer van de Hollandse maatschappij van Landbouw - over de jeugd uit de sloppen van Amster dam- als 'bepaald geen landbouwkundig onderwerp, maar wel zeer boeiend' werd gekarakteriseerd. Wat opvalt is de vermelding van Schermerhorn naar 'de onoverwinnelijke geest van de boeren in Rusland'. Onge twijfeld een juiste opmerking, maar in die tijd nogal speculatief. De boeren za ten nog volop in de periode van collectivi satie. Begin 1930 werd, tijdens 'de grote sprong voorwaarts', de start van de in dustrialisatie, in twee maanden tijd de helft van de Sovjet-boeren (60 miljoen!) gedwongen in collectieve boerderijen ge plaatst (de kolchozen). In 1933 zal er nog niet veel duidelijkheid over de veronder stelde veerkracht hebben bestaan. Dui delijk is trouwens dat onder de boerenbe volking een enorme belangstelling be stond voor de ontwikkelingen in Rus land. Zoals elders in dit nummer ver meld staat trok in 1933 de lezing 'een blik in Sovjet Rusland', gehouden door Ir. Huntinga in de Schermer, 250 personen. Is het een wonder dat ik in het bijzon der op dit Hollandse boerenvolk hoop heb gevestigd voor het behoud van ons vaderlands volkskarakterDat ik ook voor de toekomst blijf vertrouwenon danks alles, op de sterke geestelijke ele menten, die in geen volksgroep zo dui delijk spreken als in de boerenstand? De stad is in de grond een oord des ver- derfs, ook in de oud-bijbelse zin van het woord. Hier op het land groeit de wil tot het leven uit zijn oer-grond. Hier is een volksgroep nog bezig te ont staan en zich zelf te worden, die zich slechts heeft te richten naar zijn diep ste kenmerken om ten eeuwigen dage voor innerlijk verval te worden behoed. Dus geen volksgroep uit nood alleen, maar een vrije boerenstand, zich be wust van eigenwaarden; aanvaardend het leven, zoals het uit de grote Levens zender tot ons spreekt. In zijn optimisme richt Schermerhorn zich op de boerenstand. In zijn pessimis me is de zorg voor morele achteruitgang te herkennen die ook latere vernieuwers kenbaar maakten. Ook heel duidelijk is de waarde herkenbaar die Schermerhorn aan de christelijke beschaving hecht ('het leven aanvaarden zoals het uit de grote Levenszender tot ons spreekt'). Beide as pecten, onvrede en christelijke inspiratie, inspireerden Schermerhorn later -samen met Banning- tot de oprichting in mei 1945 van een vernieuwingsbeweging, de 156

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2008 | | pagina 40