ge boerderij ieelte (rechts), blz. 47 sbruikten de kano's om de nenslands te bouwden ze r zee handel lden in zout, poot gebied, rd-Frankrijk :eer levendig bestaan. Hij 1 langs alle tot Noord- 'ijk centrum ïandel was van de ge- ïds mensen- st voor die set. Daaruit van de klok- de 5 dorpen dat de wij- •ootschermer De wijzer- de toren is kanten. De 1 (oostelijke) len. Doordat konden de Handelsroutes van de Friezen in de 7' en 8' eeuw met als centrum Dorestad. Ontleend aan Dekkers e.a. 2006, blz. 89 boeren in de polder vroeger makkelijker zien hoe laat het was. Het gebruik uit een ver verleden dat hier beschreven wordt, kan niet ouder zijn dan de 14e eeuw. In die tijd kwam namelijk de openbare tijdaanwijzing in zwang. Het ging hier om 'de tijd van de kooplieden', die het nodig hadden om hun handel te kunnen drijven. Het ge bruik in ons land was komen aanwaaien vanuit Italië waar de stedelijke handel al van oudere datum was. Voordien was er op het platteland, net als in de prehisto rie, geen besef van tijd anders dan die welke zon en maan aangeven, evenals de seizoenen. In veel opzichten 'stond de tijd in de middeleeuwen stil'. Eigenlijk was er slechts een 'boerentijd': de tijd van het weer en de seizoenen. Boeren hadden slechts te maken met het 'heden' en de kringloop van maan, zon en seizoenen en waren zich nauwelijks bewust van 'verleden' en 'toekomst'. Het tijdsbesef had echter nog andere dimensies. Dat had betrekking op de machten waar de boeren mee te maken hadden. Er was natuurlijk een 'kerkelijke' tijd. Die volgde de jaarkalender van de heili gen die vereerd werden, gaf de kerkelijke feesten aan en herinnerde aan de beta ling van de tienden (10% van de oogst in geld of goederen) aan de kerkheer, bij voorbeeld de Abt van Egmond. Men hoeft maar te denken aan de namen van alle stormvloeden in de 12e tot en met de 15e eeuw. zoals de Julianavloed van 1164, de Allerheiligenvloed van 1170 en de Elizabethsvloed van 1421. Ze herinneren allemaal aan heiligen die op die dagen vereerd werden, zoals Sint Juliana, Al lerheiligen en Sint Elizabeth. De invloed van het geloof was dus doorslaggevend. 11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2008 | | pagina 9