Het bedrijf werd officieel opgericht op 1 januari 1924, maar het had al vanaf 1919 een soort voorloper gehad: vader Kieft kocht in dat jaar een kolossale dorsmachine, waarmee hij als loonwer ker de boer op ging. De plaatselijke veld wachter begeleidde het transport niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen, maar om eventuele schade aan wegen en bruggen meteen te constateren. De kos ten kwamen dan voor rekening van Jan Kieft! Het mechanisch dorsbedrijf en het transportbedrijf hebben lang naast el kaar voortbestaan, tot 1962, toen het dorsen er aan werd gegeven. Van 1927 tot 1939 exploiteerde Kieft de buslijn De Rijp - Alkmaar v.v.. Chauf feur op de bus was Jan de Boer, later de grondlegger van transportbedrijf de Boer aan de Klaterbuurt in de Beemster. Van alle activiteiten heeft het trans portbedrijf het langste bestaan. Aanvan kelijk was het vooral veetransport. Op maandag naar Utrecht met paarden. Op dinsdag met vee van Purmerend naar Rotterdam en met slachtpaarden terug naar Alkmaar. Op woensdag allerlei, waaronder de administratie en onder houd. Op donderdag naar de veemarkt in Schagen. Op vrijdag reed de firma over de pas geopende afsluitdijk naar Leeu warden en op zaterdag naar de koemarkt in Utrecht. Zondag was er dan misschien tijd voor het knikkeren, een legendari sche Grootschermer traditie. Daarnaast werd er hooi gereden en internationaal haalde Kieft ketten (paarden) uit Polen. Na de oorlog emigreerden veel Neder landse boeren naar Frankrijk. Kieft heeft menig veestapel verhuisd. Weer later specialiseerde het bedrijf zich in een lijndienst vrachtvervoer op Zuid-Duitsland en Italië. De vrachtwa gens reden door heel Europa, vooral in 1940. Inundatie van de Zeevang met daaraan verbonden strodistributie. V.l.n.r. Cees Rijke, Huib Kieft en twee inwoners van Warder. 48 Museuv* Bulletin

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Kroniek : Graft-de Rijp en Schermer | 2008 | | pagina 46