Het bedrijf werd officieel opgericht op
1 januari 1924, maar het had al vanaf
1919 een soort voorloper gehad: vader
Kieft kocht in dat jaar een kolossale
dorsmachine, waarmee hij als loonwer
ker de boer op ging. De plaatselijke veld
wachter begeleidde het transport niet
zozeer uit veiligheidsoverwegingen,
maar om eventuele schade aan wegen en
bruggen meteen te constateren. De kos
ten kwamen dan voor rekening van Jan
Kieft!
Het mechanisch dorsbedrijf en het
transportbedrijf hebben lang naast el
kaar voortbestaan, tot 1962, toen het
dorsen er aan werd gegeven.
Van 1927 tot 1939 exploiteerde Kieft
de buslijn De Rijp - Alkmaar v.v.. Chauf
feur op de bus was Jan de Boer, later de
grondlegger van transportbedrijf de Boer
aan de Klaterbuurt in de Beemster.
Van alle activiteiten heeft het trans
portbedrijf het langste bestaan. Aanvan
kelijk was het vooral veetransport. Op
maandag naar Utrecht met paarden. Op
dinsdag met vee van Purmerend naar
Rotterdam en met slachtpaarden terug
naar Alkmaar. Op woensdag allerlei,
waaronder de administratie en onder
houd. Op donderdag naar de veemarkt in
Schagen. Op vrijdag reed de firma over
de pas geopende afsluitdijk naar Leeu
warden en op zaterdag naar de koemarkt
in Utrecht. Zondag was er dan misschien
tijd voor het knikkeren, een legendari
sche Grootschermer traditie. Daarnaast
werd er hooi gereden en internationaal
haalde Kieft ketten (paarden) uit Polen.
Na de oorlog emigreerden veel Neder
landse boeren naar Frankrijk. Kieft
heeft menig veestapel verhuisd.
Weer later specialiseerde het bedrijf
zich in een lijndienst vrachtvervoer op
Zuid-Duitsland en Italië. De vrachtwa
gens reden door heel Europa, vooral in
1940. Inundatie van de Zeevang met daaraan verbonden strodistributie.
V.l.n.r. Cees Rijke, Huib Kieft en twee inwoners van Warder.
48
Museuv* Bulletin