9 dagen geladen. Dan weer terug naar Napels om de rollenbanen en dergelijke die voor het laden aan boord waren gebruikt, te lossen. Van Napels weer terug naar Salerno om de windmolenbladen weer met eigen dekkranen aan dek te zetten. Toen diL alles weer aan dek stond, vertrokken we via de Straat van Messina naar het Suez Kanaal, waar we s'morgens vroeg aan kwamen en gelijk door konden. Even een paar uur wachten in de by-pass, om de schepen van het zuidelijk konvooi door te laten. Van loods wisselen tijdens deze stop en laat op de avond in Suez, waar we de loods ontscheepten en via de Rode Zee en de Indische Oceaan naar Melbourne, waar we na een reisje van 15 dagen vanaf Suez aankwamen. Daar eerst de windmolens lossen en vervolgens 10 dagen liggen te wachten op de kabellegger, die nog onderweg was vanuit Port Hedland in het noorden van Australië en toen nog bij Geraldton aan de westkust voer. Na 2 dagen voor-bereiden begon de lossing van de kabel over het voorschip naar de kabellegger. Twee dagen later werd ik daar afgelost en vloog via Singapore naar Schiphol. Eind 2009 heb ik aangegeven dat ik het wel gezien had. We lagen jachten te laden op St Thomas, Amerika's Maagden Eilanden. Moesten 's nachts laden, omdat overdag de cruise schepen prioriteit hadden. Om 20.30 uur tegen de kant, laden tot 06.00 uur, naar de ankerplaats en dat zo 4 dagen. De laatste dag, december 19, ben ik afgelost. Vrij, ik hoefde niet meer. Maar toen in juni bemanningszaken belde of ik eventueel een aflos reisje wilde maken op de "Sluisgracht" van Savannah naar Kotka in Finland, kon ik toch geen nee zeggen. Zo heb ik nog wat afgelost en als wal kapitein gewerkt tot december 2016. Een reisje met de "Clarissa" van Antwerpen naar de Orinoco rivier. Voor de "Happy River" een zware lading schip van BigLift, vloog ik naar Sri Lanka om daar op de rede van Galle met 4 bewapende militairen aan boord te gaan. Hier hadden we een boei van 16 meter hoog aan boord voor Noorwegen. Deze stak boven de luiken uit. Het schip heeft certificaten om met open ruimen te varen. Hiervoor zijn extra pompen aan boord voor het geval er water in het ruim komt door overkomend water of zware moesson buien. De militairen waren aan boord omdat we het risico gebied (piraterij) in de Golf van Aden passeerden. Happy River

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 154