De westnoordwestelijke koers werd een noordwestelijke en later een noordnoord- westelijke koers. We moesten de kop op zee houden, omdat we anders te veel water over het voorschip kregen. De wind bleef toenemen en na een week zaten we in een orkaan met windkracht 12 en zeeën/deing golven tot wel 15 tot 20 meter hoog. Op het achterdek werd een stalen kast met gas en -zuurstof flessen ingeslagen en rolden de flessen over dek. Met een lijflijn om wisten de hoofdwerktuigkundige en 3e stuurman deze flessen overboord te dumpen. Na een zware nacht klaarde het de volgende morgen wat op en gingen we op de hoge zee, rond om dat we zagen dat er nodig wat sjorringen aangezet moesten worden van de jachten die aan dek stonden. Voor de zee aan, ging de bemanning aan dek waar de schade bleek mee te vallen. De sjorringen werden aangezet en eventueel vervangen en waar nodig wat bijgezet. Van een jachtje op luik 1 stond de machine kamer vol met water. De drain was niet open gezet. We arriveerden 6 dagen later dan het schema in Baltimore, waar de schade-experts aan boord kwamen en er een zo genaamd zee protest werd opgemaakt. Na uitlossing van een gedeelte van het papier en een gedeelte van de jachten, vertrokken we naar Miami om de rest van de jachten, die bestemd waren voor de Miami-botenshow daar te lossen. Na de 'Sluisgracht' de 'Sampogracht' die ook in de paper trade op Amerika zat maar in ons geval deden we een reisje van Aarhus in Denemarken met windmolens, via Caen in Normandië ,waar we 3 zware druktanks van 200 meter aan dek laadden voor Fremantle en Portland in Australië. Na een reisje op de Achtergracht kwam ik in het voorjaar van 2007 aan boord van de 'Spiegelgracht', na eerst een papier reisje naar Amerika en aansluitend containers geladen te hebben voor Antwerpen, werd de volgende reis: windmolens voor Melbourne, te laden in Duitsland en vervolgens naar Napels om een kabel te laden voor het Bass Strait project. Bass Strait is de zee engte tussen het Australische vasteland en Tasmanië. Vanuit Brunsbuttel aan de rivier de Elbe, waar we de windmolens hadden geladen, ging het eerst naar Salerno, waar we de bladen van de windmolens, die aan dek stonden, gelost hebben. Dan naar Napels, een paar uur varen, waar we 130 meter staal in de vorm van H-balken en plat aan boord kregen voor het maken van twee grote kratten, waar de kabels in opgeschoten werden. Hier was een Italiaanse walploeg 10 dagen mee bezig. Toen dat klaar was, zijn we verhaald naar de rede van Pozzuoli waar we met 2 ankers voor en het achter schip op de boeien ongeveer 30 meter van de wal af lagen met het voorschip. Er werd een gat van 40 x 60 cm in de breakwater op het bakdek gesneden om de kabel over het voorschip aan boord te halen en die via een rollenbaan over de luiken naar de positie in het onderruim werd geleid. De kabel met een diameter van 30 cm en een lengte van 80 km plus een tweede kabel met een diameter van 20 cm werden in

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 153