De loods gaf dit direct door aan Centrale Vlissingen en informeerde de scheepvaart. De bootsman via de interne communicatie gewaarschuwd, stond al standby de ankers. Door de snelheid konden we het schip nog redelijk op koers houden, maar die nam snel af en 5 sleepboten lagen al snel vlak bij ons om een sleeplijn vast te maken. We wisten met behulp van wind en stroom rond te draaien en het anker met 6-7 mijls vaart te presenteren. Dit is niet zonder risico maar het pakte goed uit en we kwamen veilig ten anker net buiten de vaargeul. Na 4 uur repareren was het euvel verholpen en konden we onze reis voortzetten. Eerste aanloop haven was San Juan, Puerto Rico. Bij vertrek, de loods al aan boord, belde de hoofdwerktuigkundige met de mededeling dat hij de hoofdmotor niet kon starten in verband met tegenslag. Een week later na een monteur over gevlogen vanuit Miami, onderdelen vanuit Italië, 2 x met sleepboten verhaald te zijn naar een andere positie in de haven, was het probleem opgelost en konden we weer vertrekken. Kinderziektes bij een nieuw schip? In totaal heb ik vier termijnen van 4.5 maand gedaan op de 'Sluisgracht' met tussen pozen van 3 maanden verlof. Voornamelijk met papier vanuit Rauma in Finland naar Baltimore en Jacksonville aan de oostkant van Amerika. Op de terugweg naar Europa hadden we wat meer havens waar we gingen laden, maar twee havens waar we regelmatig terugkwamen waren Savannah in Georgia (Amerika) en Vila do Conde in het noorden van Brasilie bij Belem. Daar werd zo genaamde China clay (Kaolin) in bulk geladen, dat we naar Kotka en Rauma in Finland brachten en bestemd is voor de papier industrie. Op een van deze reizen, na eerst het ruim vol met 15000 meter rollen papier en 4 Wartsila motoren van 100 meter geladen te hebben in Finland, en aansluitend jachten geladen in Southampton aan de Engelse zuidkust. Het was in de herfst en de weersverwachting zag er niet echt goed uit toen we vertrokken met 32 jachten aan dek. Volgens de SPOS, het weer routering systeem aan boord, konden we het beste een zuidzuidwestelijke koers aanhouden, maar door de hoge noordwestelijke deining, was dit door het zware slingeren niet zonder gevaar de deklading te verliezen en verlegden we de koers wat meer naar het westen, met de zee en deining 2 streken (22 kompasgraden) van stuurboord in. Dit ging redelijk en we maakten nog 12 knopen. Maar de wind begon na 2 dagen langzaam toe te nemen tot een wind kracht 9 uit het westnoordwesten. Snelheid 8-9 knopen met veel groen water over het voorschip. Na 3 dagen weinig verandering; alleen de snelheid liep verder terug omdat de deining zich steeds verder ontwikkelde en we de spoed van de schroef verder moesten terugnemen tot halve kracht. 153

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 152