Bij een tank van 200 ton werd er dan 600 ton water in gepompt, 3x de capaciteit van de tank. Dan mocht je aannemen dat het water voldoende schoon was. Dit moest allemaal wel genoteerd worden; tijd, positie, capaciteit van de ballastpomp, watertemp, en bij aankomst overlegd aan de autoriteiten (AMSA). De data moeten een aantal jaren aan boord bewaard blijven voor het geval dat. In de loop van de jaren werd dat door meer landen overgenomen en nu is het zo dat er een door de IMO (Internationale Maritime Organisation) goedgekeurd ballastwater management plan aan boord moet zijn. Het ballastwater moet aan boord behandeld zijn ter beperking van de schadelijke effecten op het maritieme mili-eu die worden verspreid via aquatische micro-organisme, van het ene gebied naar een andere gebied, via bal-last operaties van het schip. Met alle administratie die hierbij behoort. In 1998 werd er een serie van 12 schepen besteld. Acht bij 2 Japanse werven en vier bij een Poolse werf in Stettin. Deze schepen waren speciaal besteld voor de papier vaart van Finland naar de United States oostkust. Uitgerust met 5 lading liften, capaciteit 16 meter en 3 kranen van 120 meter elk. Een Wardtsila hoofdmotor van 16.000 pk (paardenkracht) voor een snelheid van 20 knopen 37 km per uur een 888 km per etmaal. Januari 2002 kwam ik in Stettin, Polen, aan boord van de 'Sluisgracht' ongeveer 10 dagen voor dat het schip door de werf zou worden overge dragen aan de eigenaar. Pallets met alles wat aan boord nodig is voor een goede en veilige vaart met een bemanning van 22 personen, moesten allemaal over de hutten, het kombuis, de machinekamer en alle andere opberg ruimten, als het kabelgat, verdeeld worden. Ook proviand in de vries en koelkamer kwam voor een gedeelte aan boord. Na de proefvaart op de zuidelijke Oostzee en daarna nog een paar dagen de geconsta teerde gebreken verhelpen gin-gen we eind januari van Stettin naar Gdinia om de eerste lading aan boord te nemen. 16 Units ter grootte van een 45ft container. Tweede haven was Antwerpen voor een deellading hop in bulk, (Het ruim werd daar afgekeurd omdat de verf nog niet droog was) en machinerieën voor resp. Caracas en Puerto Rico. Na geladen te zijn en met loods onderweg op de Schelde, kregen we een black-out van de hoofdmotor ter hoogte van Kruiningen met een snelheid van 23 knopen en veel scheepvaart op de rivier. Sluisgracht

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 151