was die vermist werd, noord van de Solomons Eilanden? Maar daar wilde hij niets van weten. Totaal geen medewerking. Van Kashima via Kobe en Kaoshung ging de reis weer naar Australië. Fremantle, de haven van Perth aan de zuidwest kust, was onze eerste loshaven en ook daar informeerde ik onze vaste agent met betrekking tot de boot/motor en of hij eens rondvraag wou doen in de haven of er iemand geïnteresseerd was. Dat was het geval. Stuurde info op en kwamen een prijs overeen. De koper moest voor aankomst nog wel alle douane/formaliteiten en inklarings papieren regelen. Bij aankomst was alles keurig geregeld; de boot met motor met behulp van de scheepskraan op een trailer gezet en de Australische dollars gevangen en onder de bemanning verdeeld. In de jaren '90 nam Spliethoff een klein bedrijfje over dat jachten naar de Middel landse zee transporteerde op schepen die daar een bestemming hadden. Ze huurden ruimte aan dek en zette, daar in IJmuiden en Southampton jachten aan boord. Alle Spliethoff schepen hadden in die tijd scheepskranen van 35 tot 60 meter en met de kranen in tandem konden we zo jachten tot 120 ton aan dek zetten. Later werd het vaargebied van Sevenstar, de naam van het bedrijf, uitgebreid met het Caribisch gebied. Vermogende eigenaren van motorjachten en zeilboten die in de winter liever in de Caribisch gebied voeren, dan in de Middellandse Zee, lieten hun jachten met Sevenstar vervoeren. Met een bepaalde onregelmatigheid laadden we het dek vol in West Europa voor Gibraltar en Palma de Mallorca om aansluitend, na eerst het ruim vol geladen te hebben met stukgoederen, weer een volle deklading jachten te laden voor de Amerikaanse oostkust, Palm Beach en Fort Lauderdale. Ballast, in de vorm van zeewater, is iets wat een schip altijd met zich meezeult als het geen lading aan boord heeft. Zonder ballast in de ballast tanks, die onder in een schip, en voor een gedeelte ook in de zijtanks zit, heeft het schip geen diepgang genoeg om zonder lading te varen. De schroef zit dan maar voor een gedeelte onder water. De snelheid neemt daardoor af. Met wind op de kop, als het schip op de zee gaat 'stampen', komt de schroef nog verder boven water en daarmee de snelheid nog verder af. Vroeger kon je het zee- of eventueel het zoete water wat in de havens als ballast aan boord werd genomen in elke haven overboord pompen, mits het schoon was. (zo kwamen de exoten in het Noordzeekanaal terecht) In de loop van de jaren is dat sterk veranderd. Australië was een van de eerste landen waar het ballast water dat in een andere dan Australische haven aan boord was genomen in open water, minimaal 200 zeemijl uit de kust 'ververst' moest worden. Door middel van tank leeg pompen en dan weer vol met schoon oceaan water of flow true methode.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 150