De le stuurman (als dokter a/b?) verzorgde de wond, terwijl ik de Radio Medische Dienst van Scheveningen Radio belde om te vragen wat onder de omstandigheden het beste was. Het was nog 8 dagen varen naar Kaapstad de dichtstbijzijnde haven. Antibiotica en pijnstillers was het advies. we hem afgezet op de rede van Kaapstad en wij vervolgden de reis naar Maleisië. Via Singapore, Korea en Yokohama in Japan zijn wij 2 maanden later in Brisbane, Australië aangekomen waar hij weer aan boord kwam. Na de P-serie kwam de A-serie gevolgd door de E-serie. In totaal 23 op Nederlandse werven gebouwde schepen met 3 kranen van 40 respectievelijk 60 meter. Lengte van 130 meter, breedte 19 meter en een diepgang van 8.5 meter. Met deze schepen werd veel papier vervoerd van Finland naar de Amerikaanse oostkust, Philadelphia en Baltimore. Maar ook incidentele reizen zoals van Vancouver BC, westkust Canada via het Panama Canal naar Archangel in de Witte Zee in Rusland. Daar gingen we begin 1992 een project lading laden, bestaande uit materiaal voor de oliewinning, voorna melijk wooncontainers/kantoorunits/kantine/keuken etc van 24 x 3 x 2 meter, maar ook Ford pick-ups, een ambulance en nog wat meer rollend materiaal. Het project was een joint venture van Rusland/Canada /USA. Ik was, voor ik in het vliegtuig naar Vancouver stapte, een dag op kantoor geweest om een en ander door te spreken betreffende de lading. Een voorlopig stuwplan was al gemaakt. Alles zou al op de kade staan om op afroep langszij gereden te worden om het laden zo snel en soepel te laten verlopen. Dat pakte dus iets anders uit. Het schip de "Atlasgracht" lag nog voor anker bij Vancouver Island en onze laadplaats was nog bezet door een ander schip wat daar aan het lossen was. Twee dagen later was de kade vrij en konden we tegen de kant. Maar al wat er op de kade stond van de lading, helemaal nog niets. Moest nog uitgeklaard worden door de douane en dat zou de volgende morgen beginnen. paar uur weer terug bracht aan boord met een schoon verband en een nieuwe dosis pijnstillers. 5 dagen later hebben Daar dat niet onbeperkt aan boord is, raakte we door de pijnstillers heen en besloten in overleg het eiland Tristan da Gunha aan te doen waar een dokter aanwezig was. Bij het eiland kwam er een sloep naar ons toe die de patiënt overnam en na een Tristan da Gunha 147

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 146