De le stuurman (als dokter a/b?) verzorgde de wond, terwijl ik de Radio Medische
Dienst van Scheveningen Radio belde om te vragen wat onder de omstandigheden
het beste was. Het was nog 8 dagen varen naar Kaapstad de dichtstbijzijnde haven.
Antibiotica en pijnstillers was het advies.
we hem afgezet op de rede van Kaapstad en wij vervolgden de reis naar Maleisië.
Via Singapore, Korea en Yokohama in Japan zijn wij 2 maanden later in Brisbane,
Australië aangekomen waar hij weer aan boord kwam.
Na de P-serie kwam de A-serie gevolgd door de E-serie. In totaal 23 op Nederlandse
werven gebouwde schepen met 3 kranen van 40 respectievelijk 60 meter. Lengte
van 130 meter, breedte 19 meter en een diepgang van 8.5 meter. Met deze schepen
werd veel papier vervoerd van Finland naar de Amerikaanse oostkust, Philadelphia
en Baltimore.
Maar ook incidentele reizen zoals van Vancouver BC, westkust Canada via het
Panama Canal naar Archangel in de Witte Zee in Rusland. Daar gingen we begin
1992 een project lading laden, bestaande uit materiaal voor de oliewinning, voorna
melijk wooncontainers/kantoorunits/kantine/keuken etc van 24 x 3 x 2 meter, maar
ook Ford pick-ups, een ambulance en nog wat meer rollend materiaal. Het project
was een joint venture van Rusland/Canada /USA. Ik was, voor ik in het vliegtuig naar
Vancouver stapte, een dag op kantoor geweest om een en ander door te spreken
betreffende de lading. Een voorlopig stuwplan was al gemaakt. Alles zou al op de
kade staan om op afroep langszij gereden te worden om het laden zo snel en soepel te
laten verlopen. Dat pakte dus iets anders uit. Het schip de "Atlasgracht" lag nog voor
anker bij Vancouver Island en onze laadplaats was nog bezet door een ander schip
wat daar aan het lossen was. Twee dagen later was de kade vrij en konden we tegen
de kant. Maar al wat er op de kade stond van de lading, helemaal nog niets. Moest
nog uitgeklaard worden door de douane en dat zou de volgende morgen beginnen.
paar uur weer terug bracht aan boord
met een schoon verband en een nieuwe
dosis pijnstillers. 5 dagen later hebben
Daar dat niet onbeperkt aan boord is,
raakte we door de pijnstillers heen en
besloten in overleg het eiland Tristan
da Gunha aan te doen waar een dokter
aanwezig was.
Bij het eiland kwam er een sloep naar
ons toe die de patiënt overnam en na een
Tristan da Gunha
147