Op een van deze reizen hadden we ook vrachtwagens aan dek geladen, waar in het laadgedeelte weer een personenauto was geladen. Als stuurman moet je tijdens de belading alles in de gaten houden, maar er ontsnapt je wel eens iets aan je aandacht als je met 2 of 3 ploegen aan het laden bent. Zo ook die reis, vanaf het Engels kanaal de Jucona Biscay in begonnen we op de westelijke deining wat te slingeren. Ik stond met de 2e werktuigkundige om 15.00 uur koffie te drinken op de stuurboord brugvleugel, toen we een slingering over stuurboord maakten en de deuren van de voorste vrachtwagen opensprongen, we slingerden terug over bakboord en de deuren sloegen weer dicht. Bij de volgende slingering gebeurde dit weer en zagen we achterkant van een rode personenauto verschijnen. Slingering naar bakboord, auto naar binnen en de deu-ren weer dicht. 3e Slingering over stuurboord sprongen de deuren weer open en dook de auto die niet vastgesjord stond (en zeker niet op de rem of in de versnelling) met een mooie boog de Biscay in. Het uitlos-rapport vermeldde geen tekort in Alexandrië? Na een maand of 6 werd het vaargebied uitgebreid tot West Afrika en aansluitend Zuid Amerika, Suriname, waar we via de Corantijn rivier eerst een week lagen te wachten in Nieuw Nickerie, omdat de ligplaats bezet was. Na aankomst op de laad plaats in Wageningen waar we een lading rijst in bulk moesten laden voor Rotterdam. We maakten hier op 30 April '75 de laatste Koninginnedag mee, een mooi feest met de nodige drankjes. In november dat jaar werd Suriname onafhankelijk. Na de lossing van de rijst in Rotterdam werd ik in Capelle, op de werf bij Vuyk afgelost. Dit schip de 'Lucona' zou nog geen jaar later de wereldpers halen doordat het onderweg van Italië naar Hong Kong midden in de Indische oceaan, door een via een tijdmechanisme tot ontploffing gebracht explosief, zou zinken, waarbij de helft van de bemanning omkwam. Van dit drama is zelfs nog een film gemaakt "Der fall LUCONA" (zie Wikipedia). 140

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 139