We hebben een lading zout van pl/m 2000
ton aan boord wat daar gebruikt wordt in
de papierindustrie. Ik kan me herinneren
dat ik op een maandag aan boord ben
gekomen in Delfzijl, terwijl het schip daar
het zout aan het laden was. (de zaterdag
daarvoor was ik nog aan het tulpenkoppen
in de Schermer met Gert, Piet en Aad
Leyen) Maandagavond vertrokken en na
1,5 dag in Noorwegen.
Het schip de 'Balticborg' gebouwd in 1957 bij scheepswerf Amels in Makkum, had
een bemanning van 24 en was in die tijd een zo genaamd Grote Vaart schip, lengte
79.5 x breedte 12.35 bij een diepgang van 5.00 meter. De 24 koppige bemanning
bestond uit kapitein, 3 stuurlui, 3 werktuigkundigen, assistent werktuigkundige en
2 leerlingen. Chef-kok, bakker, koksmaat, officiers bediende, bootsman, 5 matrozen,
3 matrozen onder de gage, en als bakzeun de schrijver van dit artikel.
Als bakzeun ben je de bediende van de matrozen en assistent leerling werktuig
kundige en de rest van de crew die in het achteruit z'n verblijf heeft. Bedden
opmaken, verblijven schoon houden en zorgen dat de tafels gedekt werden,(het
verbaasde mij daarbij dat die stoere zeelui ook gewoon hagelslag en gekleurde
muisjes op brood aten), en als er dan nog tijd over was?, kon je nog een paar uur
aan dek werken. Steken, bikken en verven.
De tweede reis was van Delfzijl met zout naar Mantyluoto in Finland; een reis via het
Noordoostzeekanaal (Kielerkanaal). Na het zout gelost te hebben, voeren we naar
Hamina aan de Finse Golf, waar we boomstammen gingen laden voor Zaandam en
Delfzijl. De stammen waren in grote vlotten samengebonden en werden door kleine
sleepbootjes langszij gebracht waar ze met het eigen laadgerei aan boord werd
gehesen. Op de drijvende vlotten liepen de dokkers op houten 'skies' onder hun
laarzen en met bootshaken om hijsjes van 10-12 stammen te maken die dan met
stalen stroppen omhoog werden getakeld. Toen het ruim vol was, moesten de stutten
aan dek geplaatst worden voor de deklast waar de boomstammen van boord tot
boord tegen aan kwamen te liggen. Deze lading, de deklast, ging naar William Pont
in Zaandam en de ruimlading naar Delfzijl. Laden duurde een dag of 10 in Finland
en voor het ruim als wel de deklading hadden ze in Zaandam resp. Delfzijl een week
nodig.
Balticborg
136