We hebben een lading zout van pl/m 2000 ton aan boord wat daar gebruikt wordt in de papierindustrie. Ik kan me herinneren dat ik op een maandag aan boord ben gekomen in Delfzijl, terwijl het schip daar het zout aan het laden was. (de zaterdag daarvoor was ik nog aan het tulpenkoppen in de Schermer met Gert, Piet en Aad Leyen) Maandagavond vertrokken en na 1,5 dag in Noorwegen. Het schip de 'Balticborg' gebouwd in 1957 bij scheepswerf Amels in Makkum, had een bemanning van 24 en was in die tijd een zo genaamd Grote Vaart schip, lengte 79.5 x breedte 12.35 bij een diepgang van 5.00 meter. De 24 koppige bemanning bestond uit kapitein, 3 stuurlui, 3 werktuigkundigen, assistent werktuigkundige en 2 leerlingen. Chef-kok, bakker, koksmaat, officiers bediende, bootsman, 5 matrozen, 3 matrozen onder de gage, en als bakzeun de schrijver van dit artikel. Als bakzeun ben je de bediende van de matrozen en assistent leerling werktuig kundige en de rest van de crew die in het achteruit z'n verblijf heeft. Bedden opmaken, verblijven schoon houden en zorgen dat de tafels gedekt werden,(het verbaasde mij daarbij dat die stoere zeelui ook gewoon hagelslag en gekleurde muisjes op brood aten), en als er dan nog tijd over was?, kon je nog een paar uur aan dek werken. Steken, bikken en verven. De tweede reis was van Delfzijl met zout naar Mantyluoto in Finland; een reis via het Noordoostzeekanaal (Kielerkanaal). Na het zout gelost te hebben, voeren we naar Hamina aan de Finse Golf, waar we boomstammen gingen laden voor Zaandam en Delfzijl. De stammen waren in grote vlotten samengebonden en werden door kleine sleepbootjes langszij gebracht waar ze met het eigen laadgerei aan boord werd gehesen. Op de drijvende vlotten liepen de dokkers op houten 'skies' onder hun laarzen en met bootshaken om hijsjes van 10-12 stammen te maken die dan met stalen stroppen omhoog werden getakeld. Toen het ruim vol was, moesten de stutten aan dek geplaatst worden voor de deklast waar de boomstammen van boord tot boord tegen aan kwamen te liggen. Deze lading, de deklast, ging naar William Pont in Zaandam en de ruimlading naar Delfzijl. Laden duurde een dag of 10 in Finland en voor het ruim als wel de deklading hadden ze in Zaandam resp. Delfzijl een week nodig. Balticborg 136

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 135