Terug naar het pontje. Samen met Tonnie 4 jaar gevaren. Hij had het contract met de gemeente om met zijn eigen twee ponten, (De Wal-Nood 1 en 2) de verbinding tussen de Bierkade (centrum) en het Veneetse eiland te onderhouden volgens vaste vaartij- den. Samen hebben we een goed vaarschema opgesteld en wisten wat we aan elkaar hadden. In die 4 jaar heb ik meerdere malen onderzocht wat de mogelijkheden waren om zelf de ponten over te nemen, maar dan moest je wel de zekerheden hebben van een (langjarig) contract met de gemeente. Alles is gelukt. Ik kon het met Tonnie eens worden over de vraagprijs van de ponten en met de gemeente heb ik een tienjarige overeenkomst afgesloten. Later is Tonnie overleden en werd ik eigenaar van Pontenverhuurbedrijf. Daarna heb ik een aantal gesprekken gevoerd met mogelijke vervangers van Tonnie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Jaap en Dirk. Met hen werk ik nu 5 jaar tot volle tevredenheid samen. Wat doen we met de twee ponten? De Wal-Nood 1 is het vaste pont voor het vervoer van voetgangers en fietsen van de Bierkade naar het Veneetse eiland. Dit volgens een vast schema dat met de gemeente als contracthouder is overeengekomen. Omdat de Wal-Nood 1 zo nu en dan onder houd nodig heeft, heb ik de Wal-Nood 2 beschikbaar als vervanger. Dit pont ligt normaliter aan de Voormeer en wordt gebruikt voor andere activiteiten zoals de inzet als er een vlotbrug stuk is. Om enig idee te krijgen van de omvang van deze ponten: de lengtes zijn respectievelijk 15 en 11 meter. Motorvermogen respectievelijk 130 en 80 pk. Aantal passagiers 65. Om voor- en achteruit te kunnen varen en aan te meren maken we gebruik van een boegschroef. Tijdens de overtocht moet je bedenken dat je geen aanvaring moet hebben met de schepen in dit gedeelte van het Noord Hollands kanaal. Ook zijn er voorzieningen in geval van ongelukken aan boord, zoals een EHBO uitrusting. Met de GSM en marifoon kunnen we 112 of andere instanties alarmeren en hun hulp inroepen. Het is mij in de 9 jaar dat ik met dit pont vaar 1 keer overkomen dat er een passagier in elkaar is gezakt en door 112 te bellen was er binnen 5 minuten een ambulance aanwezig. Je moet wel even aangeven aan welke kade je ga aanmeren. Omdat je de meeste passagiers dagelijks ziet bouw je een band met hen op. Wil je net vertrekken en zie je nog iemand aankomen, wacht je even. Gemoedelijkheid en behulpzaam zijn voor je passagiers. Dat je daarnaast op je medemens kan rekenen, bleek wel een viertal jaren terug. Het was winter en ik was aan het sneeuwruimen op het gang boord, want de passagiers mochten niet uitglijden bij het instappen. Ik gleed uit en raakte tussen wal en schip te water. Omdat je toen geen trappetjes had aan de Bierkade om zelf uit het water te klimmen kon ik niet op de wal komen. 104

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2018 | | pagina 103