vertegenwoordigers van alle fracties van de gemeenteraad uit voor een gesprek. We
schetsten hen de stand van zaken en verzochten hen een dringend beroep op het
college te doen om het besluit terug te draaien. Alle fracties waren vertegenwoordigd
en begrepen de situatie waarin de Historische Vereniging terecht was gekomen. De
toenmalige oppositiepartijen gaven ons méér hoop dan de coalitie... En ons gevoel
bleek juist. Met 11 stemmen van de coalitie tegen en 10 stemmen van de oppositie
vóór werd het collegebesluit bekrachtigd.
Wat nu?
Een bestuursrechter inschakelen was een mogelijkheid. Volgens een ingewijde bron
zou de Vereniging een kans maken. Na rijp beraad besloot het bestuur niet naar de
rechter te stappen. De Vereniging zou dan nog langer met de gemeente te maken
hebben en de verziekte verhouding zou niets opleveren. Het was klip en klaar dat de
Historische Vereniging 120.000,- onmogelijk kon ophoesten en dat gold ook voor
dhr. Logger.
Over het vervolg m.b.t. de aankoop wil ik kort zijn. Door weer te onderhandelen werd
een nieuwe taxatie gedaan; de vorige was inmiddels verouderd. De nieuwe taxatie
leverde een beduidend lager bedrag op. Daarnaast kwam de gemeente ons nog verder
tegemoet, zodat de aankoopprijs aanvaardbaar werd voor dhr. Logger.
In overleg met de gemeente, dhr. Logger en notaris Frank de Vries werden voorberei
dingen getroffen voor de overgangscontracten. Ondertussen werden de plannen en de
financiële consequenties voor de vereniging aan de leden ter goedkeuring waren
voorgelegd. Dat gebeurde op 15 juli 2015. Eindelijk kwam het belangrijke moment in
zicht: de ondertekening van de overdrachten. Op 29 september 2015 was het zo ver!
Vanaf dat moment kon het bestuur in overleg met dhr. Logger, plannen maken over
de inrichting van het door ons te
huren deel van het gebouw.
Jaap de Wit en Bram Kout
begeleidden de renovatie.
De ruimte die dhr. Logger aan
de Vereniging beschikbaar stelt,
werd heringedeeld.
Eindelijk is het zover!
31