Nog later werden de problemen opgelost door het "natuurlijke verloop". Door de
ruilverkaveling ontstond er een sanering waardoor de meeste tuinders gewoon over
de weg naar de akker konden en de schuit overbodig werd. De hellingen verdwenen
en de enkeling die toch nog doorvoer moest voor een helling naar Broek op
Langedijk, bij de Wit of naar de Broeker Veiling. Van de ruim 100 tuinders met hun
schuitjes waren er na de verkaveling nog maar 13 over. Borsten ging met het getij
mee en schakelde over op de verkoop en revisie van tractoren. Het zogenaamde
"hellingen" voor het behoud van de vaartuigen was verleden tijd en verdween.
Net als het handwerk en vakmanschap wat hiervoor nodig was.
Zomaar wat prijzen die werden gerekend, afhankelijk van de grootte:
Tot 500 kg - 17,50 gulden
1.000 kg - 30,- gulden
1.500 kg - 31,50 gulden
2.000 kg - 35,- gulden
2.500 kg - 37,50 gulden
3.000 kg - 42,- gulden
5.000 kg - 60,- gulden
Houten schuitjes 25,- gulden
Motorschuit, grijs van binnen, 3.000 kg - 60,- gulden.
Ook voor een nieuwe schuit kon men hier terecht: levertijd ongeveer 8 weken.
Maar ook aan de verkoop en het onderhoud van landbouwvoertuigen kwam een
einde. Was er eerst nog een verkaveling, met behoud van landbouwgronden, zijn
deze nu voor Sint Pancras bijna allemaal verdwenen. Waar eens "De Vronermeer"
vol stond met aardappelen en kool, verrijzen nu nieuwe woonwijken. "De Helling"
is Garage Bakker geworden en in plaats van zijn schuitje, kan men hier nu terecht
voor onderhoud aan de auto.
Dries Wognum/Frans Hand
"De Helling" na de verkaveling met
wiB zoon van Henk "wasmachine" Schuur
50