Milieubewust was hij toen dus
al, gezien de windmolen die hij
bouwde. Ook had hij een gat in
de grond gemaakt en met een
elektrische pomp, pompte hij
grondwater naar een drukvat
en met dat water werd dan de
wc doorgespoeld om schoon
drinkwater te besparen. En nu
heeft iedereen de mond vol van
de E-bike, maar in de
zeventiger jaren had mijn vader
al een elektrische fiets
gemaakt. Hij had daarvoor een
gewone fiets voorzien van een
elektromotortje en aan elke
kant van de bagagedrager hing
een auto accu. (zie je het voor
je?) Een beetje zwaar, 25 kg
aan accu's, maar het werkte
prima.
Een ander project dat ik me herinner was een nieuw soort automatische
versnellingsbak. Eerst werd er een klein model gemaakt en dat werkte prima.
Die staat volgens mij nog ergens onder de werkbank. Het werd groots aangepakt,
want er werd zelfs alvast patent op het idee aangevraagd. Bij de autosloper haalde
hij oude versnellingsbakken waar hij tandwielen uit gebruikte en dat samen met
zijn eigen gefabriceerde onderdelen in een zelf gelaste bak monteerde. Die werd
getest op de grote draaibank. Het leek te werken, maar wat nu? Blijkbaar vond hij
het zo belangrijk dat hij zijn Opel Olympia voor het project opofferde. Tussen de
voorstoelen werd met een grote slijptol een gat geslepen in de bodemplaat en
daar werd zijn automatische versnellingsbak tussen de motor en de achterwielen
geplaatst! (En mijn moeder vond dat allemaal goed..) Toen de Stuimellaan
opgereden! Het was een vreselijk kabaal en gebonk, maar het principe werkte.
Toen hij keerde aan het einde van de Stuimellaan, hoorde je het gebonk, zelfs vanaf
de Bovenweg. Na deze 200 meter rijden werd de Opel achter op het erf gezet en
belandde bij de sloop. Meer prototypes zijn er niet gemaakt. Daarna heeft hij nog
Windmolen in de achtertuin
165