De molen is lange tijd bewoond geweest en derhalve ook steeds aangepast aan de
eisen en mogelijkheden van de tijd. Hoever de bewoningsgeschiedenis terug gaat
hebben we nog niet kunnen achterhalen. Waarschijnlijk was een deel van de molen
bewoond toen de molen nog in functie was en is het woongedeelte uitgebreid toen
met het verwijderen van het scheprad er meer ruimte ontstond. Het scheprad was
immers inpandig, maar de vijzel bevond zich onder de molen. De laatste 90 jaar
was bewoning nog de enige bestemming van de molen. In die jaren zijn er ook
aanpassingen gedaan. Het gaande werk (aandrijflijn) werd verwijderd en mogelijk
als brandhout gebruikt. Zo ontstond meer ruimte en was een andere indeling van
de verdiepingen mogelijk. Met de komst van meer kinderen werden extra kamers
(met extra ramen) gecreëerd en werden de oude bedstedes verwijderd of benut als
voorraadkast. De openhaard werd gaande weg vervangen door een oliebrander en
later door gasgevelkachels, het schijthuisje maakte plaats voor een inpandige plee
en met de komst van stromend water kwam zelfs de mogelijkheid voor een douche
en bad binnen handbereik. De kookfaciliteiten zijn meegegroeid met de tijd en ook
nieuwe isolatietechnieken zorgden voor steeds meer wooncomfort. Echter, de tand
des tijds is niet aan de molen voorbijgegaan...
Restauratie.
Wanneer je een monumentaal pand gaat restaureren is altijd de vraag naar welke
periode je kijkt en naar welke periode je terug restaureert. Wij hebben er voor
gekozen om de bestaande situatie te handhaven, dat wil zeggen de molen bestemd
als hedendaagse woning, maar daarnaast de oorspronkelijke functie als industrie
werktuig te herstellen c.q. te benadrukken.
De oorspronkelijke fundering is aangepakt, het gebruik van het ondertafelement
(dat inmiddels bijna volledig was verdwenen) is in ere hersteld en alle onderkanten
van de achtkantstijlen zijn van een nieuw eikenhouten las voorzien. Ook zijn de
weeg, het riet en de kap aangepakt en is, na historisch onderzoek, gekozen voor
een authentieke kleurstelling.
Na ruim 80 jaar afwezigheid was in 2010 het volledig gaande werk teruggebracht in
de molen. Er is gekozen voor de vijzelvariant. Momenteel wordt ook onderzocht hoe
de waterweg kan worden hersteld zodat de molen weer volledig maalvaardig wordt.
In de loop der jaren is er een wiekverbeteringssysteem aangebracht om het rende
ment van de molen te verhogen. Het Oudhollandse gevlucht (het samenstel van
wieken en bovenas) is toen vervangen door een gevlucht met zogenaamde fokken.
Deze nieuwe situatie is door ons gehandhaafd, zij het dat de fokken zijn vernieuwd.
135