Eind jaren 70 is de eerste 2e hands aanhanger
gekocht en al snel volgde een nieuwe oplegger.
Het bedrijf groeide naar 10 auto's die door
Nederland en België reden met zuurkool,
tijdschriften en luchtfilters en vele andere
goederen.
Zelf ben ik als kind opgegroeid in het bedrijf.
In 1983 ben ik na het behalen van mijn
Mavo-diploma begonnen als bijrijder. In de
avonduren heb ik mijn vakdiploma's gehaald
en na het behalen van mijn rijbewijzen ben
ik zelf gaan rijden op de auto. In 1991 heb ik
de taken van mijn vader overgenomen. Ik ben
gestart op een slaapkamer op Bovenweg 125
en heb dit in 1993 verhuisd naar mijn eigen
huis op A.V.H. Destreelaan 63. Het bedrijfspand
op de Beverkoog werd door opslag steeds
beter gevuld en regelmatig moest ik naar de
Beverkoog om auto's te lossen. Omdat er in
die tijd nog geen mobiele telefoons waren
werd deze situatie onwerkbaar. In 1994 hebben
we een inpandig kantoor laten maken en vanaf die tijd wordt het bedrijf bestuurd
vanuit Alkmaar.
Vanaf 1995 zijn naar mijn idee de ontwikkelingen heel hard gegaan. Op het gebied
van de communicatie zijn wij begonnen met een semafoon (pieper). Door middel
van het bellen van een telefoonnummer ging er bij de chauffeur een melodie af
op zijn semafoon. De verschillende tonen gaven aan of er met spoed terug gebeld
moest worden of dat het bij het volgende losadres kon. in 1997 heb ik de eerste
mobiele telefoon gekocht, een enorme koelkast die met veel geluk een beetje bereik
had. Onbegrijpelijk dat we zo vroeger hebben kunnen werken, maar ik denk dat we
in die tijd toch veel minder gejaagd waren. Tegenwoordig is iedere auto uitgerust
met een mobiele telefoon en ook mag navigatie niet meer ontbreken. 90 jaar is het
geen probleem geweest om de aflever adressen te vinden met behulp van kaarten
en plattegronden. Nu raakt de hedendaagse chauffeur in paniek als zijn navigatie
niet werkt en komen er lange stiltes als ik telefonisch vraag waar ze op dit moment
rijden in Nederland.
Het huis dat opa Jonker daar in 1939
heeft laten bouwen en dat nu nog steeds
in het bezit is van de familie Jonker.