factoren die hier aan hebben meegewerkt. Zoals bijvoorbeeld de concurrentie van professioneel opererende gezelschappen, eenmalige grootschalige producties en een veranderende samenleving waarin de jeugd zich bij onze vereniging niet thuis voelde. Ondanks het feit dat het doek nu reeds is gevallen is er nog wel wat te vertellen over de organisatie binnen de vereniging. Een toneelvereniging functioneert natuurlijk niet alleen met spelers en een regisseur. Het bestuur werd altijd gekozen uit het ledenbestand, hetgeen niet altijd een gemakkelijke opgave was. Zij waren verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de vereniging, daarom werd ook elk jaar de ledenvergadering gehouden. Daarnaast de techniek (licht en geluid), onmisbaar bij de uitvoeringen. Hierbij heeft Cees Goesinne een grote rol gespeeld, volgend jaar zou hij de 25 jaar hebben vol gemaakt. Altijd veel positieve reacties kreeg de vereniging op het decor, dat ook weer door eigen leden werd opgebouwd, aangekleed en afgebroken. Ook moeten alle spelers bij elke productie worden gekleed en geschminkt, daar waren altijd wel specialisten voor binnen de vereniging. In de loop der jaren is er een grote eigen collectie toneelkleding samengesteld, maar soms moest er toch geleend of gehuurd worden. Ook voor de inrichting op het toneel moesten vaak meubels e.d. worden geleend bij bijvoorbeeld het Rommelparadijs in Obdam. Er waren tevens commissies en personen die zich met andere ondersteunende activiteiten bezig hielden, zoals de leescommissie, de feestcommissie, mensen voor de P.R., de verloting, het reclamedrukwerk, de kaartverkoop, het souffleren, de fotografie en tijdens de laatste jaren de website. De samenstelling van deze commissies was wisselend van aard. De leescommissie las een aantal stukken (de keuze was mede gebaseerd op het aantal spelende leden op dat moment) en gaf advies aan de regisseur, die uiteindelijk bepaalde. De feestcommissie hield zich bezig met het jaarlijks uitje, dat meestal in de zomer plaatsvond en altijd zeer goed in de smaak viel want ze waren vaak origineel. Ook als er een Nieuwjaarsreceptie werd gehouden, organiseerde zij die. RR. hield o.a. in: plaatsen van de reclameborden bij de toegangswegen van het dorp (wie kent ze niet), het benaderen van de pers, een mailing verzorgen naar de donateurs, posters ophangen, flyers verspreiden, sponsoren benaderen, enz. Bij de verloting was het natuurlijk de kunst om met zo weinig mogelijk geld een prachtige prijzentafel neer te zetten. En, eerlijk is eerlijk, daar werd (link aan verdiend en het geld hadden we hard nodig. 141

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2013 | | pagina 143