ondernemers, ontdekten de Noord-Hollandse kwekerij veelal zelf. Daarnaast hield een bewuste
prijsstrategie de concurrent op afstand. Van het begin af aan hebben we de prijs laag
gehouden zodat andere ondernemers niet konden instappen. Inmiddels leveren we omvang
rijke partijen tegen net iets meer dan de kostprijs. Daarnaast investeren we altijd een groot
deel van de winst in ontwikkeling. In een familiebedrijf is dat wellicht gemakkelijker. Veel geld
verdienen staat bij ons niet voorop. We we
ten waar onze financiële grenzen liggen en
wanneer we tevreden zijn.'
En we zijn een sociaal bedrijf laagdrem
pelig, lopen zelf in een werkjas over de
kwekerij. Bij drukte werken we allemaal
mee. Als mensen vrij willen, zetten we alles
op alles om dat mogelijk te maken. Daar
door krijgen we veel terug. Veel overwerken
voor kerst? Daar hoor je niemand over.
Ook tegenover klanten zijn we flexibel. Een
ander etiket of andere verpakking? Geen
probleem, ook al betekent dat extra werk.'
Achter de schermen van de dagelijkse praktijk is het voorlopig nog vader Theo van der Plas
die het bedrijfsbeleid bepaalt. Zijn opvolgers leveren input. Zij introduceerden het dagelijks
werkoverleg en een maandelijks familieberaad. Wat de derde generatie ondernemers betreft,
ligt de focus op méér structuur. Pepijn van der Plas: Vroeger deed je veel op het gevoel en
op het oog. Een blik in de koeling was voldoende om de voorraad in te schatten. Maar toen
hadden we acht man, nu zestig. Een heleboel dingen gaan niet vanzelf meer. Dus moet je
zaken op papier gaan zetten.
Waar de jonge ondernemers zichzelf over
vijf jaar zien? Eva van der Plas hoopt zich
dan met de grotere beleidsbeslissingen be
zig te kunnen houden. Haar broer Pepijn
wil tegen die tijd zijn kennis van kweek-
methoden en van geldstromen flink hebben
aangescherpt. Beiden kijken uit naar ver
dere bedrijfsuitbreiding. Meer joint-ventures
binnen en buiten Europa,' voorspellen ze.
Vader Theo van der Plas effent daarvoor
nu het pad. Terwijl zijn zoons en doch
ter in Broek op Langedijk de zaken waar
nemen, reist hij de wereld over, bouwend aan een internationaal netwerk. Verschillen
in ondernemersstijl staan beide generaties niet in de' weg. En druk om het bedrijf over te
nemen hebben de ondernemers in spe nooit gevoeld. Pepijn van der Plas: 'Mijn vader laat ons
juist los. Hij zegt: 'Stort je maar in het diepe, daar leer je van'.
Sven, Eva en Pepijn van der Plas