Charles Destrée met zijn broertje Aat in zijn zelfgemaakte (met de hulp van de altijd vriendelijke en
behulpzame Dirk Minnesma) voor hun huis in 1939
Onderwijl heeft Charles Destrée zijn ontwerp verwezenlijkt. Het is ook een driewieler, ook met
een voorwielbesturing vervaardigd door Dirk Minnesma, maar met twee zitplaatsen en dubbele
fiets-trapaandrijving op het achterwiel. De foto, genomen op het grasperk voor het doktershuis,
geeft een beeld van het gevaarte. Het is Charles niettemin verschillende malen gelukt het zware
toestel in zijn eentje naar Alkmaar en terug te trappen.
De Sint Pancrasser automobielbeweging en aanverwante zaken van 1941 tot 1945
Het volgende verhaal is slechts zijdeling verbonden met de Sint Pancrasser Automobielin
dustrie. Het speelt zich af in de periode van september 1944 tot het eind van de Nazi-Duitse
bezetting op 5 mei 1945. Toen er nagenoeg geen (burger)auto's meer reden. Omdat er geen
benzine meer was, de versleten banden niet meer konden worden vervangen, en geen repa
raties meer konden worden uitgevoerd bij gebrek aan onderdelen. Het verzet, ook plaatselijk,
had onderwijl de tijd en gelegenheid gehad zich te ontwikkelen tot een degelijk werkende en
gedisciplineerde organisatie. Al werden er (natuurlijk) wel eens (lelijke) slippers gemaakt. Het
plaatselijk verzet van Sint Pancras, evenals dat van de gemeentes Koedijk en Oudorp, stond
onder leiding van Jaap Zeeman. Hij was reserve-sergeant en ambtenaar bij de PEN, het Publiek
Elektriciteits Net. Jaap was een kalme figuur, die langzaam en op zachte toon sprak, en had
een aangeboren leiderstalent. Naar in de praktijk zou blijken. Ongelukkigerwijs heeft echter
enkele weken na de 'bevrijding' de Nederlandse regering niet alleen het verzet aan zijn lot
101