Service tot in de woning Maar er werd ook veel gelachen in de wagen en de praatjes waren vaak gezellig en op z'n tijd ook serieus. Je kreeg gaandeweg een speciale band met je klanten. Als je eens iemand miste, ging je ernaar toe om te kijken of er iets aan de hand was. Bij ziek en zeer bracht je de artike len in huis, zelfs tot in de koelkast, want de service, daar stond je voor. Bij een verjaardag zette je altijd voldoende neer en wat er na de verjaardag over was, in gesloten verpakking, nam je de volgende keer weer mee en er werd alleen betaald wat er gebruikt was. Het gebeurde ook wel eens dat om tien uur 's avonds de telefoon ging. Dat het bier op was en er gevraagd werd of er nog wat gehaald kon worden. Voor een goede klant deed je dat met alle plezier.' Er ging ook wel eens iets fout, bekent André. 'Omdat de koelruimte in de wagen beperkt was, bracht mijn vrouw zaterdags met de auto de zuivel naar de winkelwagen. Toen ze zwanger werd, haalde ze mij op met de bestelauto en ging ik even heen en weer met de zuivel. Dat ging veel sneller dan met de winkelwagen heen en weer naar huis. Maar op een zaterdag in augustus ging het mis. Er was een wielerronde en de stadsbussen reden langs de Benedenweg in plaats van de Bovenweg. Ik was de zuivel op gaan halen en had de winkelwagen geparkeerd en afgesloten. Daardoor kon de bus er niet langs en toen ik terugkwam, stond er een file van de Kruisbosweg tot het Bakkerslaantje. Toen liep ik wel met een rood hoofd naar mijn win kelwagen toe...' Beverkoog Toen het industrieterrein De Beverkoog werd gebouwd, dacht André meteen dat daar ook wel wat te verdienen zou zijn. 'Daar was mijn vrouw in eerste instantie helemaal niet blij mee. We hadden het al druk genoeg. Maar ik was bang dat door de melkprijzenoorlog meer klanten weg zouden blijven en dat ik daardoor het zelfstandig ondernemerschap zou moeten opgeven. Mijn vrouw accepteer de het en zodoende werden de kantines van de bedrijven voorzien van zuivel, frisdrank en bier. Achteraf was het goed dat ik die stap heb gezet. Als ik het niet gedaan had, zou ik de zaak jaren terug al hebben moeten André Soorsma samen met z'n familie op vakantie sluiten.' 'Met vakantie gaan was altijd een probleem. Mijn vrouw stond erop dat we er één keer in het jaar veertien dagen tussenuit gingen. Daar kwam ik niet omheen. Maar de bedrijven moesten bevoorraad blijven worden. Ik ben mijn collega Piet Reus uit Oudorp er nog steeds dankbaar voor dat hij de bedrijven in die weken voor me waarnam. Want aan deze vakanties met mijn gezin bewaar ik mooie herinneringen.' 22

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2009 | | pagina 24