Maar toen in de Oudorperpolder nieuwe flats en woonhuizen werden gebouwd, ging mijn vader daarheen. Hij kocht toen ook zijn eerste winkelwagen. Het ging zo goed dat hij wat later de grootste winkel wagen kocht, van tien meter lang, op een Bedford-onderstel. Vader deed die wijk samen met Diny, die haar groot rijbewijs haalde. Zij is heel wat keren aangehouden omdat de politie niet geloofde dat ze op zo'n wagen mocht rijden.. Zelf had ik de wijk van mijn vader overge nomen. Ik was 21 geworden en ging voor mezelf beginnen, met een VW-bus met aanhanger. Ik kreeg in die tijd verkering met Jannie Swager, die als caissière werkte bij supermarkt Den Hartig in Alkmaar. Na de verloving kochten we een huis aan de Herenweg, met opslag. We trouwden op 14 augustus 1973 en kregen 4 kinderen.' De eerste wagen van de rijdende supermarkt van André Soorsma TWee wijken André vervolgt: 'De wijk in Sint Pancras van Jaap van Etten kwam in de verkoop en met mijn bod van ƒ10.000,- kon ik die kopen. Nu had ik twee wijken. Eén in de stad en één in Sint Pancras. Mijn zus Gré kwam bij mij in dienst en ging de wijk in Sint Pancras doen. Maar toen begon de supermarkt te stunten met de melkprijs. Gelukkig was er nog wel een minimumprijs, maar onze winst stond toch erg onder druk. Heel veel melkhandelaren moesten hun wijk van de hand doen, maar aan goodwill leverden ze niets meer op. Ik nam de wijk van Jaap Verduin over voor 1100 gulden en de wijk van Schoenmaker leverde hem zelfs helemaal niets meer op. De supermarkten gingen door met het onder druk zetten van de melkprijs en de melkhandelaren die er nog waren, besloten om van het traditionele venten over te gaan op de rijdende winkel. Zo konden ze met meer artikelen en meer service alsnog een goed stuk brood verdienen. Inmiddels had ik de wijk in Alkmaar verlaten en ging ik met mijn eerste zeven meter lange winkelwagen in Sint Pancras venten. Later deed ik deze wagen over aan mijn zus en kocht ik voor mijzelf en acht meter lange wagen. We bedienden de wijken van Jaap Verduin en Jaap van Etten. Mijn zus stopte ermee toen zij als eerste vrouwelijke chauffeur kon komen werken bij Van Gend en Loos op het geld- en waardetransport. Dat vond zij veel spannender dan op een winkelwagen. Alhoewel dat ook wel eens spannend was. Want de straten zijn vaak erg smal en je wilt toch bij de klanten voor de deur komen. Dat leverde hier en daar wel eens wat irritatie op, en soms zelfs vervelende situaties als je in de weg stond.' 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2009 | | pagina 23