de Langedijk hingen er veranderingen in de lucht. De horizon was niet meer zo beperkt als vroeger. Het gebied raakte letterlijk en figuurlijk meer ontsloten. In 1769 werd in Broek op Langedijk een sluis gebouwd. Toen al een grote verbetering voor de tuinders en schippers die met hun producten naar Alkmaar gingen. In 1825 werd het Noord-Hollands kanaal voltooid en geopend voor de scheepvaart. In 1866 komt de spoorlijn Amsterdam - Den Helder tot stand. In dat zelfde jaar werd via diezelfde spoorlijn de eerste wagon met groente uit Langedijk verstuurd naar Amsterdam om daar verladen te worden voor export naar Engeland. Juist in die ontwikkelingstijd met een grotere behoefte aan volksvoedsel en daardoor kans op goede prijzen bleek het verkoopsysteem in Langedijk en omstreken dat grotendeels op 'consignatie' was gebaseerd, gebrekkig en onbetrouwbaar. Men was te vaak afhankelijk van de willekeur van de kopende partij. Het is niet verwonder lijk dat juist het product bloemkool zorgde voor de geboorte van het veilsysteem inde tuin bouw. Door de toegeno men vraag van de stede lingen naar dit product breidde de teelt zich in de jaren 1980 - 1990 snel uit. De stad Amster dam was het voornaam ste afzetgebied voor de Langedijker bloemkool- teell. Door zijn ligging en bereikbaarheid via waterwegen was de stad voor de koopman/schipper gemakkelijk te bereiken. Vooral voor het product bloemkool was dit belangrijk. Het is een product dat elke dag geoogst en verhandeld moet worden. Voor de schippers op Amsterdam was er in de oogsttijd dan ook elke dag bloemkool te koop. Echter, net als tegenwoordig, is bloemkool een gewas dat in zijn groeiperiode sterkafhankelijk is van het weer. Het aanbod kan dan ook sterk wisselen. De combinatie, koud weer, weinig aanbod en veel vraag zorgde er dan ook voor dat er voor de eerste keer groente werd afgemijnd. Het belang van deze manier van verkopen werd uiteraard niet direct onderkend. Het was eigenlijk niet meer dan een moment idee. I let uitspelen van op winst beluste kopers. Door de aanhoudende vraag naar bloemkool waren er de volgende dag op de ontmoetingsplaats aan de bruggesloot veel belangstellende tuinders en handelaars.. Naast de gebruikelijke onderlinge verkopen wilden maar drie tuinders de nieuwe verkoopmethode proberen. Opmerkelijk was dat de drie tuinders, D. Jongerling, C. Berkhouwer en P. Kostelijk allen uit Zuid-Scharwoude afkomstig waren. De restanten van het Rijk der Duizend Eilanden in het Oosterdelgebied. (eens waren er 15.139 kavels... 101

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2009 | | pagina 103