de Langedijk hingen er veranderingen in de lucht. De horizon was niet meer zo beperkt
als vroeger. Het gebied raakte letterlijk en figuurlijk meer ontsloten. In 1769 werd in Broek op
Langedijk een sluis gebouwd. Toen al een grote verbetering voor de tuinders en schippers die
met hun producten naar Alkmaar gingen.
In 1825 werd het Noord-Hollands kanaal voltooid en geopend voor de scheepvaart. In 1866
komt de spoorlijn Amsterdam - Den Helder tot stand. In dat zelfde jaar werd via diezelfde
spoorlijn de eerste wagon met groente uit Langedijk verstuurd naar Amsterdam om daar
verladen te worden voor export naar Engeland.
Juist in die ontwikkelingstijd met een grotere behoefte aan volksvoedsel en daardoor kans
op goede prijzen bleek het verkoopsysteem in Langedijk en omstreken dat grotendeels
op 'consignatie' was gebaseerd, gebrekkig en onbetrouwbaar. Men was te vaak afhankelijk
van de willekeur van de kopende partij.
Het is niet verwonder
lijk dat juist het product
bloemkool zorgde voor
de geboorte van het
veilsysteem inde tuin
bouw. Door de toegeno
men vraag van de stede
lingen naar dit product
breidde de teelt zich in
de jaren 1980 - 1990
snel uit. De stad Amster
dam was het voornaam
ste afzetgebied voor de
Langedijker bloemkool-
teell. Door zijn ligging
en bereikbaarheid via
waterwegen was de stad
voor de koopman/schipper gemakkelijk te bereiken. Vooral voor het product bloemkool was
dit belangrijk. Het is een product dat elke dag geoogst en verhandeld moet worden. Voor de
schippers op Amsterdam was er in de oogsttijd dan ook elke dag bloemkool te koop. Echter,
net als tegenwoordig, is bloemkool een gewas dat in zijn groeiperiode sterkafhankelijk is van
het weer. Het aanbod kan dan ook sterk wisselen. De combinatie, koud weer, weinig aanbod
en veel vraag zorgde er dan ook voor dat er voor de eerste keer groente werd afgemijnd.
Het belang van deze manier van verkopen werd uiteraard niet direct onderkend. Het was
eigenlijk niet meer dan een moment idee. I let uitspelen van op winst beluste kopers. Door de
aanhoudende vraag naar bloemkool waren er de volgende dag op de ontmoetingsplaats aan
de bruggesloot veel belangstellende tuinders en handelaars.. Naast de gebruikelijke onderlinge
verkopen wilden maar drie tuinders de nieuwe verkoopmethode proberen. Opmerkelijk was
dat de drie tuinders, D. Jongerling, C. Berkhouwer en P. Kostelijk allen uit Zuid-Scharwoude
afkomstig waren.
De restanten van het Rijk der Duizend Eilanden in het Oosterdelgebied.
(eens waren er 15.139 kavels...
101