armste en meest achtergebleven landen van West-Europa. Er was nauwelijks zoiets als een industriële ontwikkeling. In 1850 werd in Nederland slechts 4 van de machinale kracht door stoom opgewekt. In Engeland was dat toen al 50 Gelukkig was er vooruitgang te bespeuren in die arme periode.. Kennis is in dit opzicht enorm belangrijk. Het volksonderwijs een erfenis van de franse bezetting) breidde zich gestadig uit. Savoie gele kool wordt aangevoerd door de vaders Bakker (achteraan) met hun twee zonen Naar voorbeeld van Engeland begon men na 1850 aan de modernisering van de Nederlandse infrastructuur. De basis hiervan was al gelegd door van koning Willem I. Onder zijn bewind kreeg Nederland een net van spoorwegen. Er werden kanalen gegraven. De wetgeving werd gemoderniseerd. Overal in het land verschenen er telefoonpalen. In de tweede helft van de 19e eeuw werd een economische ontwikkeling in gang gezet. Zo mogelijk een absolute vrijhandel was de leidraad van de toenmalige regering. Op die manier kreeg men in de laatste dertig jaar van de 19e eeuw een inhaalslag in Nederland die men het beste kan vergelijken met de ontwikkelingen in Z.O. Azië na de tweede wereldoor log. Door de ligging van ons land kon men volop profiteren van de industriële ontwikkelingen. Met name van Duitsland en Engeland. De gevolgen waren snel merkbaar. De grote steden: Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, ingedut na twee eeuwen stagnatie zagen in 25 jaar tijd hun bevolking verviervoudigen. Al deze ontwikkelingen gingen niet ongemerkt voorbij aan het platteland. De grotere behoefte aan voedsel zorgde er voor dat het traditionele patroon van teelt en afzet werd achterhaald. Nieuwe land en tuinbouwgebieden ontstonden en voor de afzet van deze producten werd er naar nieuwe wegen gezocht. Ook in de van oudsher bekende tuinbouwgebieden zoals 100

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2009 | | pagina 102