87
Eind l6dc' eeuw was kant nog meer dan juwelen HET symbool van pracht
en praal.
De 17dc eeuw was de eeuw van de mannelijkheid.
1620 -1650 ontwikkeling tot verschillende stijlen en technieken.
1650 - 1670 Point de Venise a gros relief beheerste de wereldmarkt.
1670 - 1690 Point de France veroverde de wereldmarkt.
Begin 17de eeuw werden de
intellectuele en esthetische
grenzen, geopend door de
Renaissance, weer gesloten.
Door onoverkomelijke ver
schillen tussen de Rooms Ka-
tholiekenkerk en het Protes
tantisme ontstond een nieuw
nationalisme. Ieder land wilde
liever exporteren dan importeren tegen hoge kosten. De rivaliteit en eco
nomische conflicten tussen Venetië en het Frankrijk van Lodewijk de l4de
liepen hoog op.
1604 Publiceerde Wilhelm Hoffmann in Frankfurt een patroonboek waarin
de wisseling van stijl naar voren komt.
1610 Een boek van Bartolomeo Danieli in Bologna. De nieuwe patronen
werden voor het eerst op architectonische wijze een centraal motief gea-
rangeerd.Voor het eerst verscheen zo een a-symetrische kant.
Rond 1620 verandert de mode. In plaats van de vele stroken kwamen grote
platliggende kragen in de mode.
Dankzij de Hollanders, die handel
dreven met Indië waren veel nieuwe
bloemen in Europa geïmporteerd.
Zoals tulpen, narcissen. In 1602
stichtten de Hollanders de Oost-
Indische compagnie. Daarmee ston
den ze aan de top van de wereldhan
del en overvleugelden Venetië.
Het achterland Antwerpen en Amsterdam profiteerde daarvan. De tijd voor
uitbreiding van o.a. kantindustrie was rijp. De Hollanders hadden het ruwe
materiaal voor handen en konden als de beste spinnen.