87 Eind l6dc' eeuw was kant nog meer dan juwelen HET symbool van pracht en praal. De 17dc eeuw was de eeuw van de mannelijkheid. 1620 -1650 ontwikkeling tot verschillende stijlen en technieken. 1650 - 1670 Point de Venise a gros relief beheerste de wereldmarkt. 1670 - 1690 Point de France veroverde de wereldmarkt. Begin 17de eeuw werden de intellectuele en esthetische grenzen, geopend door de Renaissance, weer gesloten. Door onoverkomelijke ver schillen tussen de Rooms Ka- tholiekenkerk en het Protes tantisme ontstond een nieuw nationalisme. Ieder land wilde liever exporteren dan importeren tegen hoge kosten. De rivaliteit en eco nomische conflicten tussen Venetië en het Frankrijk van Lodewijk de l4de liepen hoog op. 1604 Publiceerde Wilhelm Hoffmann in Frankfurt een patroonboek waarin de wisseling van stijl naar voren komt. 1610 Een boek van Bartolomeo Danieli in Bologna. De nieuwe patronen werden voor het eerst op architectonische wijze een centraal motief gea- rangeerd.Voor het eerst verscheen zo een a-symetrische kant. Rond 1620 verandert de mode. In plaats van de vele stroken kwamen grote platliggende kragen in de mode. Dankzij de Hollanders, die handel dreven met Indië waren veel nieuwe bloemen in Europa geïmporteerd. Zoals tulpen, narcissen. In 1602 stichtten de Hollanders de Oost- Indische compagnie. Daarmee ston den ze aan de top van de wereldhan del en overvleugelden Venetië. Het achterland Antwerpen en Amsterdam profiteerde daarvan. De tijd voor uitbreiding van o.a. kantindustrie was rijp. De Hollanders hadden het ruwe materiaal voor handen en konden als de beste spinnen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2008 | | pagina 89