Kloskant komt hoogst waarschijnlijk voort uit passementen werk. Dit am bacht, passementen maken, werd gedaan door het Passementengilde. Men weefde draden door elkaar. Om deze draden niet in de war te laten raken hing men er gewichten van lood, hout of been aan. Deze gewichten zijn de voor lopers van de latere klosjes van de kantwerksters. Voor passementen makers bleek het niet lonend kantachtige passementen te maken. De dames uit de hogere klasse hielden zich bezig met borduren. Zij begon nen zich daarnaast ook bezig te houden met kloskant. Dit en het feit dat vrouwen geen lid mochten zijn van een gilde is de reden dat er nooit een gilde voor kantwerksters is gekomen. Kloskant wordt voor het eerst genoemd in een testament van twee Italiaanse dames. Naald en kloskant hebben zich naast elkaar ontwikkeld. Dan had de ene soort, dan de andere soort weer de boven hand. Afhankelijk van mode en eco nomie in bepaalde periode" s en landen. In Noord Italië en Vlaanderen ontwikkelde het maken van kant zich in onge veer dezelfde periode. Dit is niet zo vreemd als het lijkt. Het toont het karakter en de smaak van de Renaissance. De boekdrukkunst was uitgevonden. Patroonboeken waren de ideale ver spreiders van patronen. Zo kwam het dat wat vandaag in Venetië in de mode was, morgen al in Parijs, Antwerpen of Londen ook in de mode was. De Nederlanders voerden handel door heel Europa en namen de mode mee uit o.a. Italië naar De Nederlanden In 1542 werd in Venetië het eerste patronenboek gedrukt, schrijver: Ma- thio Pagano. Dit boek werd wel 30x herdrukt. In 1557 verscheen "Le Pompe" .patroonboek voor kloskant. Er stonden te keningen in en hoeveel klosjes per kantje nodig waren, maar geen tech nische beschrijvingen. Veel hooggeboren dames hielden zich bezig met handwerken. O.a. Catharina de Medici vrouw van Henri de Tweede. Zij haalde de heerVincolo uit Venetië naar Frankrijk. 85 Klossen van een boekenlegger

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2008 | | pagina 87