Toen Sarah ondanks haar zeer hoge leeftijd ook een zoon van Awraham kreeg Jitschak, vroeg zij Awraham Hagar en Ismaël te verjagen. Dit verhaal is te vinden in de Thora, de Bijbel (Genesis) en de Koran. Michiel identifi ceert zich met Ismaël, want hij voelt zich door zijn ouders verjaagd. Delen van het verhaal van Hagar en Ismaël worden steeds geciteerd in de loop van het verhaal over Michiel. Het leven in Driewoude gaat aan de ene kant zijn gewone gang voor Mi chiel. Hij gaat naar de openbare school die voorbij het huis van de dokter (Ter Geest) ligt, komt enigszins in de puberteit (het "avontuur" met Alie, ge sprekken over en spionage naar sek suele uitbarstingen van dorpsgeno ten), neemt deel aan de clubvorming van de jongens van school. Aan de andere kant is er de oorlog. Die komt tot uiting in toespelingen op het lidmaatschap van de NSB van enkele dorpsgenoten, het kaalsche- ren van een meisje, dat seksuele con tacten met Duitsers en NSB-ers gehad zou hebben. Oom Johan verdiende in de oorlog de kost door suikerbieten in een ijzeren ketel tot stroop te koken. Deze ketel wordt door de Duitsers met veel vertoon van macht in beslag genomen. De familie Tulp denkt, dat dit door verraad komt. Oom Johan weet dan niet meer hoe hij zijn dagen moet vullen. Een belangrijk onderdeel van het verhaal is, dat een Amerikaanse piloot neerstort bij de vernietiging van de spoorbrug (in het verhaal gebeurt dat dus niet door het verzet Deze wordt in eerste instantie door Jan Tulp in veiligheid gebracht op de zolder van de stal Michiel moet hem zijn ontbijt brengen. Later is de Amerikaan overgebracht naar het huis van de dokter (Dulieu). Hij wordt samen met de dokter en zijn vrouw gearresteerd. Voor Michiel eindigt het verblijf in Driewoude zoals het begonnen is. Hij wordt door Jan Tulp met paard en kar teruggebracht naar Amsterdam. De plaatsnamen in het verhaal berusten op fantasie.Toch is het duidelijk dat Driewoude Sint-Pancras is. De familie Tulp woont in de Vijzellaan. Als Michiel naar school gaat, passeert hij het kledingmagazijn van De Pee op de Boven weg. 78 Marsman

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2008 | | pagina 80