Maar dan sta je hier aan de kant en je vraagt je af: wat is daar nu het leuke
aan?. En dan blijkt dit een stukje folklore te zijn dat in de vergetelheid raakt.
Om als tuinder destijds bij de akkers te komen moest je meestal naar een van
de ruim 1 eilandjes varen, want er was geen weg naar toe. De sloten
waren meestal niet erg breed en vaak ook ondiep en de metor was nog niet
uitgevonden. Al die eilandjes hadden samen een totaaloppervlak van ruim
6000 ha. en elke ha. had gemiddeld 500 m sloot. Dus in totaal kon je ruim
6000 x 500 3000 km. kloeten oftewel van hier naar Moskou
Daar wordt je moe van.
In dat totale gebied
werkten ca. 2000 kleine
tuinders en die hadden
samen ca. 5000 schuiten.
Waarmede tenslotte
hun producten naar de
veiling in Broek Noord-
Schwarwouden en ook
Warmenhuizen werden
gebracht.
Jarenlang waren het de
kleine houten schuitjes
(een praam) die je met mankracht (dat was je zelf dus) vooruit moest
duwen, want er was in de sloten geen ruimte voor riemen. Je had een
lange stok (de kloet) die je in het water plantte en daarmee duwde je de
boot vooruit. Die kloet was gemaakt van een lange dunne spar; recht en
zeer sterk. Die wordt glad geschaafd en onderaan met een flint. Dat is een
schuin stukje hout dat voorkomt dat de kloet te diep in de modder blijft
steken. Boven aan de kloet komt een helt, een dwars stuk hout waarmede
je de kloet nog een laatste extra duw kan geven en waarmede je de kloet
terug trekt. Meestal al om 4 uur s' morgens vertrok je van huis want de
piepers en de kool stonden al te wachten.Weersberichten waren er niet en
bovendien maakte dat toch niks uit. Je moest er heen, weer of geen weer:
regen, hagel, sneeuw, kou en tegen de wind in. Soms een hele tijd varen.
Je hoefde het natuurlijk niet te doen, maar dan kreeg je ook geen inkomen
en je vrouw en kinderen wilden ook wel wat eten. Anders gingen ze
dood.
Ik weet dat de meeste kinderen al heel klein mee gingen in de schuit om
op het land wat te helpen en dat ze zo al iets leerden van het varen en
vertrouwd raakten met het water.
Voorjaar op de kloetbaan
11