Onze halte kwam er eerst in 1898, toen de spoorlijn Alkmaar Hoorn werd aangelegd. Voor de bedding van deze baan is (deels zand gebruikt, dat in ons dorp was afgegraven. De halte heeft niet zo lang dienst gedaan; in 1923 komt er een busdienst van Oudkarspel naar Alkmaar en deze neemt al spoedig de passagiers over. Terug naar I869. Naast de vermelding in het spoorboekje van de tijden van aankomst en vertrek en van de aanslui tingen op de diligences is een kaartje van de route opgenomen en een korte beschrijving van de passerende dor pen en steden gegeven. Van Alkmaar is vermeld dat het een welvarende en nette stad is, met ruim 11000 inwoners, hoofdzakelijk bloei end door de aanzienlijke kaasmarkten. Schagen wordt een plattelandsstadje genoemd met 2000 landbouwende inwoners en het middelpunt van een veerijk district. Tussen Alkmaar en Hoorn is er vóór 1898 geen spoorverbinding, maar men kan dagelijks om 4 uur met de diligen ce naar Hoorn gaan en er dan om 7 uur weer mee terug komen. Wenst men naar Amsterdam te reizen, dan lukt het niet om er met de trein rechtstreeks te komen. De spoorweg stuit bij Zaandam namelijk op het IJ, dat nog open is. Daar kan men wel gebruik maken van een boot, die zes maal per dag heen en weer vaart naar de hoofdstad Nog eerder - in 1860 - verschijnt de "Alkmaarsche Courant" (al de Tweeen zestigste Jaargang, zoals er trots boven staat). 87 Het spoor laat zijn sporen na. brykdn Alirrsioc/ T'.i slricu 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Klin - Sint Pancras | 2005 | | pagina 91