Onze halte kwam er eerst in 1898, toen de spoorlijn Alkmaar Hoorn werd
aangelegd. Voor de bedding van deze baan is (deels zand gebruikt, dat
in ons dorp was afgegraven. De halte heeft niet zo lang dienst gedaan; in
1923 komt er een busdienst van Oudkarspel naar Alkmaar en deze neemt
al spoedig de passagiers over.
Terug naar I869. Naast de vermelding
in het spoorboekje van de tijden van
aankomst en vertrek en van de aanslui
tingen op de diligences is een kaartje
van de route opgenomen en een korte
beschrijving van de passerende dor
pen en steden gegeven.
Van Alkmaar is vermeld dat het een
welvarende en nette stad is, met ruim
11000 inwoners, hoofdzakelijk bloei
end door de aanzienlijke kaasmarkten.
Schagen wordt een plattelandsstadje
genoemd met 2000 landbouwende
inwoners en het middelpunt van een
veerijk district.
Tussen Alkmaar en Hoorn is er vóór
1898 geen spoorverbinding, maar men
kan dagelijks om 4 uur met de diligen
ce naar Hoorn gaan en er dan om 7 uur
weer mee terug komen.
Wenst men naar Amsterdam te reizen,
dan lukt het niet om er met de trein
rechtstreeks te komen. De spoorweg
stuit bij Zaandam namelijk op het IJ,
dat nog open is. Daar kan men wel
gebruik maken van een boot, die zes
maal per dag heen en weer vaart naar
de hoofdstad
Nog eerder - in 1860 - verschijnt de
"Alkmaarsche Courant" (al de Tweeen
zestigste Jaargang, zoals er trots boven
staat).
87
Het spoor laat zijn
sporen na.
brykdn
Alirrsioc/
T'.i slricu 1