Jan is een perfectionist wat betreft het spoor en heeft heel wat uren, zeg
maar jaren, gestoken in zijn hobby. Met grote precisie heeft hij een empla
cement gemaakt. Begonnen ooit op de achterkant van een sjoelbak heeft
hij thans een treinenbaan in het type NO en in HO. Dat alles begon toen
Jan ging trouwen, hoewel daar geen enkele relatie mee is. Maar dus wel ca.
50 jaar geleden.
De eerste opwindtreintjes uit de tijd dat Jan 6 jaar was zijn helaas verdwe
nen en Jan startte daarna met het bredere spoor type HO. Later heeft Jan
dat ingeruild tegen het kleinere type NO en de modellen zijn fraaie copieen
van de originele exemplaren. En dat staat op een maquete en alles wordt
nog met de hand bediend en is ook voor de geinteresseerde toeschouwer
een verslavende bezigheid.
Je ziet het verleden weer herleven en je beseft dan pas dat dit geen spul is
waar je kleine kinderen mee laat spelen.
We leren snel hoe e.e.a. het versehil tussen de stoomlocomotief, de diesel
en de electrolocomotief.
De tender wil zeggen met kolen gestookt, dus zwart, met stoom en veel
luchtverontreining. De diesel kun je overal gebruiken dus ook waar geen
electriciteit is en manouvreert gemakkelijk op grote emplacementen dus
bv. voor het rangeren. De electrische uitvoeringen zijn uitermate geschikt
voor de lange trajecten waarvoor de systemen in grote delen van Europa
op elkaar aansluiten.
Om e.e.a. wat te verduidelijken geven wij onderstaand enkele voorbeelden
van fraaie exemplaren met hun aanduiding volgens de N.S.
b. een E-loc, 3-assige tender, type 4808
e. Hondekop van 1954
d. Een 4-assige tender nl. een 2 C loc type NS-3854.
e. De I C -Tender loe type NS-5951
f. Onmiskenbaar hebben we hier de TGV oftewel deTallys.
g. De Intercity koploper, KLM-uitvoering.
We gingen ook naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, naar de NS in Am
sterdam en naar het Archief maar vonden weinig nieuw materiaal verge
leken met onze publicatie in Klin nr. 4 van 1989. Duidelijk werd ons dat
Halte Sint Pancras voor de beheerders van het spoor niet erg interessant
was en dat veel archieven verloren zijn gegaan dan wel onvindbaar bleven.
Jammer.
48