69
Jan was toen 28 en besloot alsnog te gaan varen, en zo monsterde Jan als
lichtmatroos op de Poortvliet van kapitein De Vries. Via de Waterweg naar
zee. Op weg naar Esbjerg in Denemarken. Buitengaats meldde de kapitein
zich bij het havenkantoor met de melding dat hij nu voor Monster lag. Dat
vond Jan erg knap en de kapitein liet Jan door de kijker zien en vertelde
hoe je door signalen van het lichtschip bij Den Helder precies kon zien
waar je was.
Ook zijn latere bazen zoals kapitein Brakke hadden belangstelling voor
die leergierige jongen en zo kon het gebeuren dat Jan terwijl zijn maten in
Genua naar wal gingen
naar het "straatje van
alles", les kreeg over
van alles en hij wist
dat je eerst 3 jaar voor
de mast moest hebben
gevaren om naar de
stuurmansopleiding
in IJmuiden te mogen
gaan. Natuurlijk kwam
Jan daar en studeerde
in 1959 af als stuurman
en was toen 34 jaar
oud en ging daarna
als stuurman op de
Hoogvliet varen. Heerlijk dat vrije leven aan boord
En dan moest je nog 2
jaar als stuur varen voordat je kapitein kon worden. Maar Jan rustte niet en
ging door voor de kapiteinsopleiding. Dat zat nu eenmaal in zijn kop.
Jan kreeg toen wel verkering met een meisje van de ABN dat werkte in
Amsterdam, en dat vroeger zelf stewardess op schepen was geweest en die
was erg gesteld op rangen en standen.
Zo schreef ze - toen Jan kapitein werd -brieven aan Gezagvoerder Jan Bus.
Dat gaf enige irritatie en toen Jan tenslotte echt kapitein werd en dit haar
niet direct vertelde was de liefde over. De verkering raakte uit.
Jan vaarde in 1961 met de Hoogvliet o.a. van Bilbao naar Ierland toen er
brand uitbrak aan boord.
Het was begonnen in de kombuis doordat er gloeiende cokes uit het
fornuis op de mat spatten en de boel in lichterlaaie stond.