te organiseren, die ondanks een handicap, een betrouwbaar en kwalitatief
goed product leveren: op tijd post en pakjes bij klanten bezorgen en
desgewenst ook afhalen. En dat alles tegen marktconforme tarieven in dat
deel van de markt dat thans open is.
U herkent ze wel aan hun gele bestelwagentjes en fietsen. Vriendelijke
mensen die door weer en wind gaan en zeer loyaal zijn aan hun bedrijf.
Bedenk wel, de wereld verandert en ook de technieken worden anders en
het einde is nog lang niet in zicht.
Telegrammen bestaan in feite niet meer. De telex is verleden tijd Grote
bedrijven hebben zelf hun frankeermachines en een fax. De Girodiensten
en de banken zenden veelal nog slechts 1 afschrift per maand wat een
enorm capaciteitsverlies betekent. En denk aan de snelle ontwikkelingen
van de e-mail en de mobieltjes waardoor de bereikbaarheid over de gehele
wereld ook zonder De Post mogelijk blijft. Op de digitale snelweg.
Dat signaleert de Post natuurlijk ook zelf en men zoekt andere wegen
via daarin gespecialiseerde bedrijven In het buitenland ziet men al vaak
internetcafés die eigendom zijn van postbedrijven en waar men even kan
e-mailen, internetten en berichten kan downloaden.
Voor het verzenden van reclame en andere verspreidingspost heeft men
dochter VSP die
drukwerk sorteert,
groepeert en
verpakt in plastic
labelt en eenmaal
per week in de
bussen doet.
De overheid heeft
dus steeds minder
bemoeienis met
het postgebeuren
maar heeft nog wel
als enige het recht
om de beeltenis
van de koningin op
een postzegel te
gebruiken
Maar dat is al lang geen standaard meer. Per jaar komen er vele series
met een thema die door verzamelaars gretig worden gekocht; denk aan
46
Het sorteren van de post.